Annonce
Erhverv

Vejdirektoratet forstår godt behovet for flere vigepladser, men der kommer næppe flere

Ejer af Spjald Maskinstation, Ejnar Eriksen, oplever jævnligt problemer med bilkøer efter sig i trafikken. En løsning kunne være flere vigepladser, men dem får man næppe, lyder det fra vejdirektoratet. Foto: Jørgen Kirk
Hverdagen er fyldt med hasarderede overhalinger og langfingrede hilsner for ejer af Eriksens Maskinstation i Spjald. Han efterlyser flere vigepladser, så bilisterne slipper for at trille i lange køer efter hans traktorer. Men det kommer næppe til at ske, lyder det fra Vejdirektoratet.

SPJALD: Der mangler vigepladser i Ringkøbing-Skjern Kommune, nærmere bestemt på rute 11 mellem Spjald og Skjern og på Herningvej ved Videbæk.

Det mener ejer af Eriksens Maskinstation i Spjald, 61-årige Ejnar Eriksen. Hver dag fra marts til november er han og maskinstationens otte medarbejdere på vejen med deres landbrugsredskaber, og de bliver ofte vist langfingeren, når bilisterne passerer dem - ofte i ulovlige overhalinger – fordi de ikke har muligheder for at trække ind til siden.

Derfor foreslår Ejnar Eriksen at etablere en vigeplads for hver 900 meter. Men ønsket vil ikke nødvendigvis give flere vigepladser, lyder det fra Vejdirektoratet

- Jeg kan godt forstå ham, når han nu får fingeren og tit oplever, at der skulle være hasarderede overhalinger, fordi bilisternes tålmodighed er ikke altid så stor. Modsat tror jeg, at hvis vi skal lave vigepladser for hver 900 meter, så får vi noget af en opgave, siger Ivar Sande, afdelingsleder for Vejcenter hos Vejdirektoratet.

Annonce

Pengene skal bruges fornuftigt

Ifølge Ivar Sande er det dog meget sjældent, at vigepladser rent faktisk har en mærkbar effekt på trafiksikkerhedsproblemer, og økonomisk er det heller ikke en farbar vej.

- Det er et spørgsmål om prioritering af de penge, man har; hvornår er det bedst givet ud. Der har vi meget fokus på det, vi kalder sorte pletter og grå strækninger, siger Ivar Sande.

De sorte pletter dækker over specifikke steder, hvor antallet af ulykker er markant højere end forventet. De grå pletter derimod dækker over en længere, sammenhængende, ulykkesbelastet vejstrækning - inklusiv vejkryds - hvor de registrerede ulykkers antal, type og sammensætning tyder på generelle ulykkesproblemer på strækningen.

- Og hvad jeg kan regne ud, så er det meget sjældent vigepladser, der er løsningen på trafiksikkerhedsproblemer rundt omkring, siger Ivar Sande.

Han afviser dog ikke, at der kan være tale om trafikale udfordringer på strækningen, som derfor vil blive revurderet.

- Vi vil gerne kigge på strækningen. Det er en lang strækning fra Spjald til Skjern og rute 15 mellem Ringkøbing og Herning. Men vi vil nok aldrig kunne etablere vigepladser for hver kilometer på en vejstrækning, siger Ivar Sande.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Der går fisk i den på den gode måde

Det kan godt være, at fiskerierhvervet ikke er helt, som det har været. En tur forbi havnen i Hvide Sande viser selvfølgelig, at der ikke ligger så mange RI-kuttere ved kajen længere, og den udvikling er der sandsynligvis ikke meget at gøre ved. Til gengæld er der masser af gang i den på kajen rundt omkring havnebassinet. I den forgangne uge har der her i Dagbladet været to gode eksempler på, at det ikke er så tosset endda. For et år siden købte selskabet Amanda Seafood Hvide Sande-virksomheden Knud Søndergaard Fiskeeksport. Siden købet har der højest været 25 ansatte på fabrikken, men nu har Amanda Seafood meldt ud, at der bliver brug for det dobbelte antal, fordi der på Tungevej skal fremstilles fisk til en af landets største dagligvarekæder. Selv om de fisk, der skal bearbejdes, nok ikke vil blive landet i Hvide Sande alle sammen, er det altså noget af en god nyhed, at der pludselig bliver 25 nye arbejdspladser på havnen. Som om det ikke var nok, har Vestfisk, der også holder til på Tungevej - og ja, navnet kommer fra fisken tunge - meldt ud, at der skal skrues op for salget af frisk fisk på nettet. Webshoppen har fået nyt navn, der klinger bedre og skal være med til at lokke flere kunder indenfor. Selv om indehaverne et par gange har overvejet at lukke for netbutikken, er der nu plus på bundlinjen, og med Hvide Sande-fiskeskipper Verner Møller til at levere råvarerne fra kutteren RI468 Juli-Ane, er der i hvert fald sikkerhed for, at det er fisk leveret af lokale, der bliver solgt. Når udgangspunktet med den nye hjemmeside også er at give kunden en fornemmelse af at stå på kajen og handle fisk, og målet er at blive danskernes foretrukne fiskehandler, ser det ud til, at folkene bag friskfangetfisk.dk mener det alvorligt. Det kan godt være, at de to nævnte eksempler ikke får fiskerierhvervet tilbage til en havn, hvor kutterne lå tæt for at få plads ved kajen, men mindre kan også gøre det. I hvert fald ser det ud til, at der i det små er gået fisk i den på den gode måde.

Ringkøbing For abonnenter

Lærere om overgangen fra modtageklasse til dansk klasse: - Det er barskt, men de glæder sig altid

Annonce