Annonce
Erhverv

Vejdirektoratet forstår godt behovet for flere vigepladser, men der kommer næppe flere

Ejer af Spjald Maskinstation, Ejnar Eriksen, oplever jævnligt problemer med bilkøer efter sig i trafikken. En løsning kunne være flere vigepladser, men dem får man næppe, lyder det fra vejdirektoratet. Foto: Jørgen Kirk
Hverdagen er fyldt med hasarderede overhalinger og langfingrede hilsner for ejer af Eriksens Maskinstation i Spjald. Han efterlyser flere vigepladser, så bilisterne slipper for at trille i lange køer efter hans traktorer. Men det kommer næppe til at ske, lyder det fra Vejdirektoratet.

SPJALD: Der mangler vigepladser i Ringkøbing-Skjern Kommune, nærmere bestemt på rute 11 mellem Spjald og Skjern og på Herningvej ved Videbæk.

Det mener ejer af Eriksens Maskinstation i Spjald, 61-årige Ejnar Eriksen. Hver dag fra marts til november er han og maskinstationens otte medarbejdere på vejen med deres landbrugsredskaber, og de bliver ofte vist langfingeren, når bilisterne passerer dem - ofte i ulovlige overhalinger – fordi de ikke har muligheder for at trække ind til siden.

Derfor foreslår Ejnar Eriksen at etablere en vigeplads for hver 900 meter. Men ønsket vil ikke nødvendigvis give flere vigepladser, lyder det fra Vejdirektoratet

- Jeg kan godt forstå ham, når han nu får fingeren og tit oplever, at der skulle være hasarderede overhalinger, fordi bilisternes tålmodighed er ikke altid så stor. Modsat tror jeg, at hvis vi skal lave vigepladser for hver 900 meter, så får vi noget af en opgave, siger Ivar Sande, afdelingsleder for Vejcenter hos Vejdirektoratet.

Annonce

Pengene skal bruges fornuftigt

Ifølge Ivar Sande er det dog meget sjældent, at vigepladser rent faktisk har en mærkbar effekt på trafiksikkerhedsproblemer, og økonomisk er det heller ikke en farbar vej.

- Det er et spørgsmål om prioritering af de penge, man har; hvornår er det bedst givet ud. Der har vi meget fokus på det, vi kalder sorte pletter og grå strækninger, siger Ivar Sande.

De sorte pletter dækker over specifikke steder, hvor antallet af ulykker er markant højere end forventet. De grå pletter derimod dækker over en længere, sammenhængende, ulykkesbelastet vejstrækning - inklusiv vejkryds - hvor de registrerede ulykkers antal, type og sammensætning tyder på generelle ulykkesproblemer på strækningen.

- Og hvad jeg kan regne ud, så er det meget sjældent vigepladser, der er løsningen på trafiksikkerhedsproblemer rundt omkring, siger Ivar Sande.

Han afviser dog ikke, at der kan være tale om trafikale udfordringer på strækningen, som derfor vil blive revurderet.

- Vi vil gerne kigge på strækningen. Det er en lang strækning fra Spjald til Skjern og rute 15 mellem Ringkøbing og Herning. Men vi vil nok aldrig kunne etablere vigepladser for hver kilometer på en vejstrækning, siger Ivar Sande.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Millionprojekt skal samle landsbyen: Efter flere års arbejde, utallige møder og store indsamlinger begynder nedrivningen

Annonce