Annonce
Hvide Sande

Vattenfalls plan: Vesterhav Syd-møllerne skal være i drift i fjerde kvartal 2023

Mølleområdet ligger mellem cirka 4 og 9 km fra kysten nordvest for Hvide Sande og har et samlet areal på 37,4 kvadratkilomter. Vanddybden i mølleområdet er mellem 15 og 25 meter. Illustration: Energistyrelsen
Vesterhav Syd-møllerne skal være i drift i fjerde kvartal 2023. Her er tidsplanen frem til da.

1) Forslag til emner

Vesterhav Syd omfatter 20 vindmøller på hver 8,4 MW. Vattenfall undersøger i øjeblikket mulighederne for møllernes placering inden for undersøgelsesområdet, der går ud til ti kilometer fra kysten. Frem til 16. august er der en høring, hvor alle kan komme med forslag til, hvilke forhold den krævede miljøkonsekvensrapport (VVM-redegørelse) skal belyse.

Annonce

2) Placering og tilladelse

Efter idéfasen foretager Energistyrelsen en afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold, som så udarbejdes af Vattenfall. Rapporten udarbejdes fra oktober 2019 til april 2020. Rapporten vil vise, hvilken placering Vattenfall vil give møllerne. Rapporten fremlægges derefter i offentlig høring i mindst otte uger sammen med Energistyrelsens udkast til afgørelse. Når Energistyrelsen har taget stilling til de indsendte bemærkninger og høringssvar og endvidere finder, at miljøvurderingen er fyldestgørende, afgør styrelsen, om Vattenfall skal have tilladelse til at etablere mølleparken.

3) Fremstilling af møllerne

I løbet af 2020,' 21 og '22 fremstilles komponenterne til de 20 møller til Vesterhav Syd hos leverandøren Siemens Gamesa, der endnu ikke har afgjort på hvilken fabrik det skal ske. Møllerne er i 193 meter høje og har en navhøjde på 109 meter. Diameteren på rotoren er 167 meter. Møller og vinger vil blive malet i en lys grå farve. Den nederste del af tårnet males gult af hensyn til søfartssikkerheden. Møllerne udstyres alle med topmarkeringslys i form af to mellemintensive, blinkende lys på toppen af nacellen til advarsel af flytrafik. Lyset er hvidt om dagen og rødt om natten. Desuden placeres tre permanente lys rundt om møllen midt på tårnet samt blinkende lanterner for søfart ved møllens platform ca. 17 meter over havoverfladen.

4) Møllerne sættes op

I 2023 begynder konstruktionen af parken. Hver mølle monteres på et stabilt fundament af stål, som nedrammes i havbunden (monopælfundamenter). For at modvirke erosion af havbundsmaterialet rundt om fundamenterne, lægges et lag beskyttende sten omkring dem på havbunden. Søkablerne fra vindmølleparken vil blive ført ind til kysten inden for en cirka 500 meter bred korridor. Korridoren går fra vindmølleparken ind til kysten ved Klegod.

Kilde: Energistyrelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Danmark For abonnenter

Hun blev mishandlet og indespærret: - Jeg ville stikke af, men jeg kunne ikke

Annonce