Skjern

Vandre-tip: Skjerns unikke by- og naturrum byder på skøn og afvekslende tur

Den sydligste ende af Den Grønne Korridor bringer én ud i det flade, storslåede landskab, hvor Ganer Å og Kirkeåen løber sammen, inden de munder ud i Skjern Å. Foto Poul Osmundsen.
En tur fra den ene ende af Den Grønne Korridor til den anden giver cirka 10 kilometer i støvlerne - men sæt god tid af; der er masser af ting at se og gøre undervejs.

SKJERN: Quiz!

Spørgsmål: Hvad har Skjern og Venedig til fælles?

Svar: En pokkers masse broer!

Du kan simpelthen ikke komme uden om det. Den Grønne Korridor, Skjerns unikke by- og naturrum er fyldt med broer. Faktisk så mange, at jeg opgav at tælle dem, da jeg forleden satte mig for at gøre noget, jeg længe har villet:

At tage hele "ottetallet" - at vandre Den Grønne Korridor fra den ene ene til den anden. Og lad det være sagt straks: Vil du gøre mig turen efter, så sæt god tid af.

P. Th. Graverens Bro, hvor Kirkeåen bruser malerisk. Foto Poul Osmundsen.

En vandretur i Den Grønne Korridor, er ikke "bare" som en tur i skoven eller ved stranden. Undervejs byder den på så mange forskelligartede oplevelser, at man sagens kan gøre den til en halv- eller endda heldagsudflugt. Så husk forplejning! Ikke mindst en termokande med kaffe, så du undervejs kan holde ikke én men gerne flere kaffepauser.

Hele turen - den er praktisk nok "sløjfet" i begge ender - er cirka 10 kilometer, så hvis du går raskt til og ikke lader dig distrahere af vandhaver, udsigtsplatforme, broer, bænke, og hvad har vi ellers, så kan du nok gøre den på et par timer.

Følge de grønne pile og Den Grønne Korridor-symbolet, så går du ikke galt i byen. Foto Poul Osmundsen.

Den kan også løbes eller cykles, og den er nem at følge, for hele vejen igennem er den markeret med grønne pile.

Start ved kirken

Du kan i princippet starte, hvor du vil på ruten; følger du pilene, kommer du på et tidspunkt tilbage til, hvor du startede. Jeg lagde ud ved Skjern Kirke. Den ligger lige i midten af ruten, og her kan du parkere bil eller cykel.

Gå ned ad Bredgade. Her kan du vælge, om du går til højre ved Anlægsvej for at tage den nordlige del af Den Grønne Korridor først, eller om du går til venstre ad Klostervej for at tage den sydlige del af korridoren.

Kælkebakken i Urskoven. Foto Poul Osmundsen.

Jeg gik ad Klostervej, og drejede derefter ned ad Åvangen. Her passerer du plejehjemmet Klokkebjerg, inden du kommer til den første bro - P. Th. Graverens Bro - der spænder over Kirkeåen, hvor den er allermest malerisk brusende.

Her står også meget praktisk en oplysningstavle med informationer om Den Grønne Korridor-projektet, der jo er en helt unik blanding af bypark og klimasikring, som skal sikre Skjern mod ødelæggende oversvømmelser fra Kirkeåen som dem, der hærgede byen i 2014.

Mod Skjern Å

Drej til højre lige før broen og følg stien, der løber langs med Kirkeåen gennem Urskoven og ud mod Klosterengen. Undervejs passerer du kælkebakken, som på toppen har en platform med glimrende udsigt over den grønne herlighed.

Udsigten fra udkigstårnet mod Skjern Å og borgbanken i Lønborg. Foto Poul Osmundsen.

Lidt længere fremme til højre er der en Tarzanbane og forhindringsbane, som eventuelt medbragte børn kan bruge noget krudt på.

Du passerer nu Amagervej, og forlader det træbevoksede parkområde for i stedet at komme ud i det åbne, flade landskab i Klosterengen.

Stien følger tæt på Kirkeåen, og endelig når du ud for enden af stien, hvor den sydlige ende af "ottetallet" slår sin sløjfe og fører hen til udsigtstårnet, hvor der også er infostander, borde og bænke, grillsted og platform ved overfladen i den lille sø.

Smukt dekoreret fuglebo; dem finder man mange af undervejs gennem Den Grønne Korridor. Foto Poul Osmundsen.

Snyd ikke dig selv for en tur op i udsigtstårnet: Udsigten over hele området, hvor Kirkeåen og Ganer Å løber sammen, inden de i fællesskab slutter sig til Skjern Å med højdedraget ved Lønborg i det fjerne som baggrundskulisse, er helt fantastisk!

Tilbage igen

Følg pilene tilbage mod kirken. På den første strækning følger stien Ganer Å, så drejer den til højre og følger derefter Amagervænget, inden du når ud til Amagervej, drejer til højre og finder tilbage til stien, der fører til venstre.

Idyllisk ser der ud i Anlægget. Foto Poul Osmundsen.

Gå nu i dine egne fodspor tilbage til rundkørslen på Bredgade og fortsæt ad Anlægsvej, indtil du kommer til Anlægget med Holger Larsens Bro, friluftsscenen og højvandspælen, der giver et indtryk af, hvorfor det er nødvendigt med et klimasikringsprojekt.

Sæt dig eventuelt på Peter AG-bænken, kig ud på den forbistrømmende Kirkeå, og filosofer over, hvad du vil lave, når du bli'r gammel...

Vandhaverne med Vandtanken er et fascinerende sted. Foto Poul Osmundsen.

Fortsæt gennem området, der byder på masser af aktivitetsmuligheder, hvis du medbringer børn: Legeplads, Tarzanbane og forhindringsbane, motionsredskaber. Du passerer også både Genforeningsstenen og Jens Sønderup-stenen, og lidt længere fremme kommer du forbi Egon Søgaards Bro.

Vandhaverne

Du passerer nu Enghavevej, og lidt længere fremme kommer du til én af Skjerns splinternye seværdigheder - Vandhaverne med Vandtanken, de to broer og diverse aktiviteter.

Der er noget næsten maurisk over søjlerne i Vandtanken. Foto Poul Osmundsen.

Det er virkelig et unikt område, så giv dig tid til at slentre rundt i det tag også gerne en tur inde i Vandtanken med søjlerne, der giver stedet et præg af maurisk have. Det hele hænger sammen som noget, der er en blanding af "landart"-kunst og park - meget specielt og en god pause værd.

Forsæt så gennem Byengen ud forbi Fiskesøen, hvor du eventuelt kan sætte dig på platformene ved vandoverfladen, soppesøen med sandbred og trædepæle og en af de "black stones", der er placeret en række forskellige steder i Den Grønne Korridor som et element, der både kan fungere som lede-, lege- og siddesten.

Fiskesøen i Byengen er et vældig hyggeligt og smukt sted. Foto Poul Osmundsen.

Fortsæt ud forbi petanquebanen og kælkebakken med trappe, udsigtsplatform, tovbane, rutsjebane og "ormehuller", og drej til højre.

Nu skal du gennem et boligområde og i tunnel under Ringvejen, men du behøver ikke bekymre dig - ruten er vældig godt afmærket.

Den sydlige del af turen. Kort udfærdiget af Frede Haukrogh, Skjern Udviklingsforum.

Derefter bevæger du dig ud i Skovkanten, der er turens sidste etape. Følg vejen, der snor sig gennem det åbne område, rund søen og mosearealet ved Trykkerivej, og vend tilbage til hovedstien.

Følg dine fodspor tilbage til Skjern Kirke - eller stop undervejs og drik den sidste kaffe, mens du stadig befinder dig i Skjerns grønne lunge.

Du kommer garanteret tilbage!

Den nordlige del af turen. Kort udfærdiget af Frede Haukrogh, Skjern Udviklingsforum.