Annonce
Vestjylland

Uvis fremtid: Forpagter af sognegård er gået konkurs

Gennem seks år leverede sognegården mad til Husby Efterskole. Denne aftale ophørte dog for to år siden, og nu er forpagteren af sognegåren gået konkurs. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Forpagteren af Husby Sognegård er gået konkurs, og sogneforeningen vil nu holde møder om, hvad der skal ske med stedet.

HUSBY: Forpagteren af Husby Sognegård blev i fredags erklæret konkurs. Det fremgår af Statstidende.

Kurt Damgaard, der er formand for Husby Sogneforeningen, bekræfter konkursen.

Sognegården er bygget sammen med Husby Efterskole, og i seks år leverede sognegården mad til efterskolens elever. Denne aftale ophørte dog for to år siden, og nu har efterskolen sit eget køkkenpersonale.

- Så konkursen har ingen betydning for os, siger Jesper Wedell, der er forstander på Husby Efterskole.

Der har tidligere været en del fester i Sognegården, men forpagteren har i længere tid været alvorlig syg.

- Så i en længere periode har Sognegården stort set kun været brugt til fællesspisning og andre ting, som vi i sogneforeningen selv har stået bag, siger Kurd Damgaard.

Der ligger en kontrakt, som sikrer sognegården frem til 2032. Det er dog en lidt indviklet kontrakt, idet efterskolen ejer bygningerne og lejer dem ud til Holstebro Kommune. Derefter lejer kommunen ud til Husby Sogneforening, som så igen har lejet ud til en forpagter.

- Vi skal have fundet en løsning, men det er nok usikkert, om det vil lykkes igen at få en forpagter, siger Kurt Damgaard, som blandt andet skal have et møde med efterskolen.

- Desuden skal vi have holdt et møde i sogneforeningen, så medlemmerne er med til at beslutte, hvad vi nu gør, siger Kurt Damgaard.

En løsning kunne blive, at efterskolen bruger lokalerne i sognegården mere, end det er tilfældet i dag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Ørskov-sagen: Flertal bakker op om undersøgelse af Trine Ørskov og moderens nye arbejde

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Ringkøbing-Skjern

Viceborgmester beder om ekstern undersøgelse i Ørskov-sag: Kan ikke leve med beskyldninger

Annonce