Danmark

USA-sanktioner mod russisk gasledning kan ramme stort Esbjerg-firma

Kurt Skov, stifter af Blue Water Shipping, indgik i 2017 en aftale til et trecifret millionbeløb om transport, håndtering og oplagring af hundred tusindvis af rør til Nord Stream 2. Arkivfoto
Blue Water Shipping i Esbjerg kan blive ramt, efter den amerikanske energiminister har varslet sanktioner mod virksomheder, der arbejder med Nord Stream 2-gasledningen.

Sanktioner: Da Blue Water Shipping gaflede en kontrakt til et trecifret millionbeløb på at fragte og oplagre 113.000 rør til den russiske gasledning Nord Stream 2, tog den esbjergensiske transportkoncern et vigtigt skridt ind på markedet for offshore-rørledninger.

Men samtidig sejlede Blue Water ud i et storpolitisk minefelt af forskellige rettede europæiske interesser og et opgør mellem russiske Putin og USA's præsident, Donald Trump.

Tirsdag blev den allerede komplicerede sag om den planlagte gasledning fra Rusland til Europa endnu mere problematisk. Ikke mindst for danske selskaber som Blue Water. Her varslede den amerikanske energiminister, Rick Perry, nemlig, at USA vil indføre sanktioner mod virksomheder, der arbejder for Nord Stream 2.

Blue Water er underleverandør for den tyske rørgigant Wasco, og det er uklart, om den esbjergensiske transportkoncern vil blive ramt direkte eller indirekte af amerikanske sanktioner. Under alle omstændighed oplyser Blue Water, at selskabet ikke har nogen kommentarer til udviklingen, og at man i forhold til pressen først vil forholde sig til situationen, når der sker noget konkret.

Kurt Skov, bestyrelsesformand og stifter af Blue Water Shipping, har tidligere udtalt, at han udmærket er klar over, at Nord Stream 2 er et kontroversielt projekt, men at firmaet ikke blander sig i politik.

- Nord Stream 2 er en mulighed for os for at gå ind i en opgave, vi har kapaciteten og ekspertisen til. Sanktioner forholder vi os til, hvis de bliver til noget, lød det fra Kurt Skov.

Ordren til Blue Water

Efter en international licitationsrunde med deltagelse af fem firmaer tildelte Wasco kontrakten til 40 millioner euro til Blue Waters hovedkontor i Danmark. Blue Water har yderligere involveret firmaets lokale kontorer i Sverige, Finland og Tyskland såvel som lokale underleverandører i Sverige og Finland.

Kontrakten dækker søtransport af rør fra Wascos coatingfabrikker i Mukran, Tyskland og Kotka, Finland til oplagringsfaciliteter i Karslhamn, Sverige og Hanko, Finland. Denne del af projektet inkluderer omkring 475 afskibninger med coastere.

Amerikansk røgslør

Hos Dansk Industri siger underdirektør Peter Thagesen til Ritzau, at han er ærgerlig over, at amerikanerne nu er gået solo og vil stramme sanktionerne mod Rusland uden at have koordineret i EU.

- Det er noget, der kan få ret store konsekvenser for europæiske virksomheder.

- Ofte er USA's sanktionsvåben brugt med et bevist røgslør, der skaber usikkerhed om, hvad man må og ikke må. Derfor er der mange virksomheder i Danmark, der vil fravælge at engagere sig i projektet, siger han til Ritzau.

Danmark har en kernerolle i Nord Stream, da ledningen skal igennem dansk farvand og dermed godkendes af Danmark. Danmark har holdt beslutningen stangen ved eksempelvis senest at bede Nord Stream om en ansøgning til ny linjeføring.

Mens Rusland og Tyskland ønsker projektet, der vil lede mere gas fra Rusland til Tyskland, er en lang række østeuropæiske lande, Baltikum og ikke mindst USA imod.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce