Annonce
Sport

Uheldig Tour-profil om styrt: Godt at få det overstået

Marco Bertorello/Ritzau Scanpix
Richie Porte styrtede for første gang i denne Tour de France og var ikke uden galgenhumor bagefter.

Få ryttere har været så uheldig i Tour de France-sammenhæng i de senere år som Richie Porte.

Det australske klassementhåb udgik i både 2017 og 2018 efter styrt, og heller ikke i dette års udgave er Trek-rytteren forskånet for nærkontakt med den franske asfalt.

Med 30 kilometer til mål på onsdagens etape var Porte involveret i et styrt med flere ryttere, men var alligevel i stand til at trille i mål med hovedfeltet og efterfølgende se på situationen med galgenhumor.

- I det store hele var det ikke et forfærdeligt styrt, men jeg slog godt nok mit hoved ret hårdt. Vi sad oppe foran, så det var ret tilfældigt, at styrtet skete der.

- Det er faktisk en lettelse at få det første styrt overstået og ud af verden. Jeg håber ikke, det kommer til at påvirke mig i morgen (torsdag, red.), siger Richie Porte, der er nummer 19 i klassementet.

Også hans holdkammerat Giulio Ciccone, der tidligere i løbet havde den gule førertrøje, var en tur i asfalten.

Italieneren måtte forbi Tour de Frances læge for at blive behandlet for skader på knæ og håndled.

Tour de France fortsætter torsdag med en etape med to kategori 1-stigninger og en hurtig nedkørsel mod mål i Bagnères-de-Bigorre.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce