Annonce
Sport

Uheldig Tour-profil om styrt: Godt at få det overstået

Marco Bertorello/Ritzau Scanpix
Richie Porte styrtede for første gang i denne Tour de France og var ikke uden galgenhumor bagefter.

Få ryttere har været så uheldig i Tour de France-sammenhæng i de senere år som Richie Porte.

Det australske klassementhåb udgik i både 2017 og 2018 efter styrt, og heller ikke i dette års udgave er Trek-rytteren forskånet for nærkontakt med den franske asfalt.

Med 30 kilometer til mål på onsdagens etape var Porte involveret i et styrt med flere ryttere, men var alligevel i stand til at trille i mål med hovedfeltet og efterfølgende se på situationen med galgenhumor.

- I det store hele var det ikke et forfærdeligt styrt, men jeg slog godt nok mit hoved ret hårdt. Vi sad oppe foran, så det var ret tilfældigt, at styrtet skete der.

- Det er faktisk en lettelse at få det første styrt overstået og ud af verden. Jeg håber ikke, det kommer til at påvirke mig i morgen (torsdag, red.), siger Richie Porte, der er nummer 19 i klassementet.

Også hans holdkammerat Giulio Ciccone, der tidligere i løbet havde den gule førertrøje, var en tur i asfalten.

Italieneren måtte forbi Tour de Frances læge for at blive behandlet for skader på knæ og håndled.

Tour de France fortsætter torsdag med en etape med to kategori 1-stigninger og en hurtig nedkørsel mod mål i Bagnères-de-Bigorre.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Annonce