UHD-anmeldelse: Lego klarer den svære 2’er

Pr-foto

UHD: I "Lego Filmen 2" spoler vi tiden fem år frem, siden alt var super-duper for Emmet, Graffititøsen og alle de andre. Nu lever vennerne et barskt og hårdt liv i Apokalypseby, hvor de er i konstant konflikt med mystiske invaderende fra Systargalaksen. Ja, drengen med den livlige fantasi i etteren er blevet mere rå, og hans lillesøster vil lege med. "Lego Filmen 2" er en sjov og velfortalt opfølger på den fremragende original, uden at den når helt samme højder.

Filmen er nu ude på en flot UHD-udgivelse, hvor de mangefarvede verdener med al deres glitter og laserskud kommer til deres ret. Der er HDR i 2K, dog ingen Dolby Vision, og "Lego Filmen 2" hører visuelt til i toppen blandt de animationsfilm, jeg har set på UHD. Soundtracket i "Lego Filmen 2" består af en stribe ørehængere, især én sang, der netop sigter efter dette, og det udnytter UHD-udgivelsen med sit Dolby Atmos-soundtrack. Bassen er en smule svag under eksplosioner og sange, men det er ikke nok til at skæmme den samlede oplevelse.

Ekstramaterialet på UHD-udgivelsen rummer sing-along på førnævnte ørehængere, småspil og fakta om filmen, heriblandt en gennemgang af Lego-sættene og -designet til filmen. Der er et kommentarspor med folkene bag, en feature med de amerikanske stemmeskuespillere og både kortfilm og musikvideo.

Alt i alt er "Lego Filmen 2" en fem-stjernet UHD-udgivelse, selv om filmen alene nok kun ville få fire stjerner.

Hjælp kommunen: Frivillig renholdelse

Læserbrev: Gudrun Pedersen havde den 28. december en meget relevant leder i Dagbladet – Giv kommunen en hjælpende hånd. Det var en leder, der igen satte henkastning af skrald på dagsordenen. Skrald på kommunens kyststrækning kan vi nok ikke beskylde kommunens borgere for – som hovedregel. Alt det skrald, der ligger og flyder langs landevejene og rundt omkring i vores byer – både store og små byer – skyldes som hovedregel kommunens egne borgere – desværre. I slutningen af byrådsperioden 2014 -2017 fremsatte Fjordlisten et budgetforslag, som faktisk blev vedtaget og indgik i budgettet. Jeg mener, det var for 2016 og frem. Det gik ud på, at der blev afsat et sekscifret beløb til deling mellem de foreninger, der vil bidrage med at fjerne affald fra vejområder, der er valgt af kommunens administration. Foreningens frivillige skal så renholde en bestemt strækning på nogle kilometer i et år, ikke bare en gang men flere gange i løbet af året. Pengene blev afsat i budgettet, men så vidt jeg ved aldrig effektueret til projektet. Som formand for Videbæk Borgerforening frem til marts 2018, ved jeg, at vi ikke har fået tilbudt muligheden fra kommunen. Var det ikke en ide at få sat det i gang hurtigst muligt. Der er i hvert fald steder nok at tage fat på i hele kommunen.

var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];