Annonce
Region

Udvalg stemte for at give Midttrafik nye beføjelser

Rasmus Foged fra Alternativet mener, at der er et demokratisk problem i at give Midttrafik beføjelser til at ændre i køreplanerne uden først at spørge i Region Midtjylland. Arkivfoto: Kim Haugaard
Rasmus Foged fra Alternativet var eneste medlem af Udvalget for Regional Udvikling, som havde betænkeligheder ved at give Midttrafik ret til i visse tilfælde selv at ændre i køreplanerne. Han vil nu søge opbakning hos andre rådsmedlemmer, inden den endelige beslutning skal tages.

Regionen: Alternativets Rasmus Foged stod meget alene med sine bekymringer, da regionens Udvalg for Regional Udvikling skulle forholde sig til en fremtidig styringsmodel for Midttrafik. Alle på nær Foged stemte nemlig for direktionens indstilling, som vil betyde, at Midttrafik får kompetence til i visse tilfælde at ændre i køreplaner uden at spørge Region Midtjylland først.

- Jeg tog forbehold og vil, inden sagen behandles i de næste instanser, forsøge at få flere regionsrådsmedlemmer overbevist om det problematiske i den nye styringsmodel, siger Rasmus Foged.

Som tidligere omtalt her i avisen giver forslaget det midtjyske trafikselskab "initiativpligt" mod tidligere "initiativret", eller med andre ord pålægges Midttrafik at handle, hvis der er tegn på, at budgetterne ikke kan holdes. Og den del af forslaget er Rasmus Foged helt med på. Han forstår blot ikke, hvorfor Midttrafik også skal have ret til at fjerne afgange og på anden måde ændre i køreplanerne uden at spørge de folkevalgte, som i sidste ende har ansvaret for, at den kollektive trafik fungerer.

- Jeg kan ganske enkelt ikke forstå, hvorfor det er nødvendigt at give Midttrafik de beføjelser. Vi kan da sagtens give selskabet pligt til at reagere på diverse alarmklokker uden også at give dem ret til at ændre i køreplanerne, siger Rasmus Foged.

Annonce

Foreløbig to støtter

Alternativet-politikeren understreger, at han har stor tillid til, at Midttrafiks ansatte alle er fornuftige folk.

- Det er mere princippet i, at man tager de pågældende kompetencer fra os folkevalgte og giver dem til mennesker, som grundlæggende blot har ansvaret for, at økonomien hænger sammen. Vi andre har jo også påtaget os ansvaret for, at den kollektive trafik fungerer tilfredsstillende for borgerne, siger Rasmus Foged.

Han fortæller, at han foreløbig har fået opbakning fra Kristendemokraternes Marianne Karlsmose og Psykiatri-Listens Mikkel Rasmussen, men håber inden mødet 22. oktober i Forretningsudvalget at have fået overbevist flere om det problematiske i forslaget.

Formanden for Udvalget for Regional Udvikling, Jørgen Nørby (V), indrømmede først på ugen, at man med den nye styremodel vil deponere lidt af sin indflydelse hos Midttrafik.

- Men her handler det om at have tillid til samarbejdsparterne på trafikområdet, og om man kan have det, tør jeg godt lade komme an på en prøve, sagde han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Klar til afgang: Et hyldest-pift med togfløjten

Et højt og triumferende hyldestpift med togfløjten. Det er, hvad Skjern Bank og firmaet Hansen & Larsen har fortjent for deres beslutning om i fællesskab at skænke den gamle remise i Skjern til de lokale folk, der går med spændende planer for et ungdomshus i bygningen. Egentlig bør Hansen & Larsen have to pift, for det var dem, der tilbage i 2016 sikrede remisen mod truende nedrivning ved at købe den af Banedanmark. »Banen er en stor del af historien om Skjerns udvikling, så vi har købt den med øje for, at den skal bevares. Remisen skal gerne indeholde noget, der kan gavne befolkningen,« lød det dengang fra Brian Meldgaard, der er medindehaver af Hansen & Larsen. Meget tyder nu på, at det er lige sådan, det kommer til at gå. Efter en flerårig periode, hvor der var stille om den gamle remise, begyndte der sidste år at ske noget. Gentænk Skjern kom på banen, bogstavelig talt, og køreplanen hang godt sammen: En velbesøgt koncertaften blev efterfulgt af en succesrig fondsansøgning, og dermed var projektet sat godt og grundigt på skinner. Med den netop offentliggjorte donation af bygningen er der masser af lys for enden af tunnellen. De 850.000 kroner fra Realdania - i parentes bemærket 100.000 kroner mere, end de frivillige havde søgt om - skal bruges til at sætte facaden i stand. Næste mål er indvendig restaurering af den mere end 100-årige bygning, og her vil det uden tvivl hjælpe gevaldigt på fondenes lyst til at øse penge ud, når det er en forening med egen bygning, som søger midler. Med andre ord har lokale kræfter med en solid fælles indsats sikret håbet om, at Spillestedet Remisen kan slå dørene op indenfor en ikke alt for fjern fremtid. Der er lang vej og meget arbejde endnu, før Remisen kan fløjte klar til afgang - men mon ikke den hidtidige og meget fornemme opbakning vil give endnu flere skjernboer blod på tanden til at give en hånd eller en skilling med for at få projektet til at lykkes? Det må man håbe! Herfra letter vi i hvert fald på lokofører-kasketten i respekt for en flot indsats.

112

Frækt indbrud i Hvide Sande: Tyve stjal designermøbler for 110.000 kroner

Videbæk For abonnenter

Skoler og børnehaver i øst: Vi får ikke nok midler til inklusion

Annonce