Annonce
Region

Udvalg stemte for at give Midttrafik nye beføjelser

Rasmus Foged fra Alternativet mener, at der er et demokratisk problem i at give Midttrafik beføjelser til at ændre i køreplanerne uden først at spørge i Region Midtjylland. Arkivfoto: Kim Haugaard
Rasmus Foged fra Alternativet var eneste medlem af Udvalget for Regional Udvikling, som havde betænkeligheder ved at give Midttrafik ret til i visse tilfælde selv at ændre i køreplanerne. Han vil nu søge opbakning hos andre rådsmedlemmer, inden den endelige beslutning skal tages.

Regionen: Alternativets Rasmus Foged stod meget alene med sine bekymringer, da regionens Udvalg for Regional Udvikling skulle forholde sig til en fremtidig styringsmodel for Midttrafik. Alle på nær Foged stemte nemlig for direktionens indstilling, som vil betyde, at Midttrafik får kompetence til i visse tilfælde at ændre i køreplaner uden at spørge Region Midtjylland først.

- Jeg tog forbehold og vil, inden sagen behandles i de næste instanser, forsøge at få flere regionsrådsmedlemmer overbevist om det problematiske i den nye styringsmodel, siger Rasmus Foged.

Som tidligere omtalt her i avisen giver forslaget det midtjyske trafikselskab "initiativpligt" mod tidligere "initiativret", eller med andre ord pålægges Midttrafik at handle, hvis der er tegn på, at budgetterne ikke kan holdes. Og den del af forslaget er Rasmus Foged helt med på. Han forstår blot ikke, hvorfor Midttrafik også skal have ret til at fjerne afgange og på anden måde ændre i køreplanerne uden at spørge de folkevalgte, som i sidste ende har ansvaret for, at den kollektive trafik fungerer.

- Jeg kan ganske enkelt ikke forstå, hvorfor det er nødvendigt at give Midttrafik de beføjelser. Vi kan da sagtens give selskabet pligt til at reagere på diverse alarmklokker uden også at give dem ret til at ændre i køreplanerne, siger Rasmus Foged.

Annonce

Foreløbig to støtter

Alternativet-politikeren understreger, at han har stor tillid til, at Midttrafiks ansatte alle er fornuftige folk.

- Det er mere princippet i, at man tager de pågældende kompetencer fra os folkevalgte og giver dem til mennesker, som grundlæggende blot har ansvaret for, at økonomien hænger sammen. Vi andre har jo også påtaget os ansvaret for, at den kollektive trafik fungerer tilfredsstillende for borgerne, siger Rasmus Foged.

Han fortæller, at han foreløbig har fået opbakning fra Kristendemokraternes Marianne Karlsmose og Psykiatri-Listens Mikkel Rasmussen, men håber inden mødet 22. oktober i Forretningsudvalget at have fået overbevist flere om det problematiske i forslaget.

Formanden for Udvalget for Regional Udvikling, Jørgen Nørby (V), indrømmede først på ugen, at man med den nye styremodel vil deponere lidt af sin indflydelse hos Midttrafik.

- Men her handler det om at have tillid til samarbejdsparterne på trafikområdet, og om man kan have det, tør jeg godt lade komme an på en prøve, sagde han.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce