Annonce
Erhverv

Udløbne patenter giver faldende salg hos Lundbeck

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Både omsætning og overskud falder hos Lundbeck, efter at epilepsimidlet Onfi er gået af patent.

Mens årene 2016 til 2018 bød på stor fremgang for medicinalselskabet Lundbeck, er billedet vendt i 2019.

Lundbeck måtte se omsætningen falde med ni procent til 8,48 milliarder kroner i første halvdel af 2019 sammenlignet med samme periode sidste år.

Tilbagegangen skyldes primært, at epilepsimidlet Onfi i slutningen af sidste år gik af patent. Det var sidste år Lundbecks bedste sælgende produkt.

Det udløbne patent betyder, at konkurrenter har kunnet sende kopimedicin på gaden til en lavere pris, hvilket har gjort et stort indhug i Lundbecks salg.

Salget af Onfi er således faldet med 64 procent i årets første halvdel til 627 millioner kroner. Et andet epilepsimiddel - Sabril - er også ramt af patentudløb.

Det lavere salg har også spist af Lundbecks overskud, der i årets første halvdel er dykket med omkring en halv milliard kroner til 1,69 milliarder kroner.

Hos Lundbeck hæfter administrerende direktør Deborah Dunsire sig ved, at salget er stigende for en række af de produkter, der fremover skal drive væksten.

Det gælder særligt antidepressiven Brintellix. Salget af midlet er vokset med 30 procent til 1,3 milliarder kroner i første halvår.

- Jeg er tilfreds med fortsat stærk vækst for vores strategiske produkter på tværs af alle regioner, siger Deborah Dunsire.

- Vi fortsætter med at investere markant bag de produkter og forventer fortsat stærk vækst i fremtiden, siger hun i en kommentar til regnskabet.

Hun nævner desuden, at Lundbeck fortsat er på jagt efter opkøb, der skal styrke selskabet.

Lundbeck har allerede for nylig købt ind. I maj købte Lundbeck amerikanske Abide Therapeutics i en handel til 1,65 milliarder kroner.

Opkøbet arbejder med at bruge enzymer til at udvikle behandling til sygdomme i centralnervesystemet.

For hele 2019 venter Lundbeck et salg på 16,3-16,7 milliarder kroner. Det vil være et fald fra 18,1 milliarder kroner i 2018.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce