Annonce
Erhverv

Udfordringer i Hvide Sande får Vestjyllands Andel til at losse soja i Thyborøn

Steen Bitsch er administrerende direktør for Vestjyllands Andel. Foto: Vestjyllands Andel
Vestjyllands Andel bruger landingen til at vurdere, om havnen i Thyborøn fremover kan modtage flere skibe.

Thyborøn/Hvide Sande: Vestjyllands Andel skaber i dag, onsdag, travlhed på Thyborøn Havn. Selskabet har for første gang modtaget et skib med 3500 tons soja i havnen, hvor det blev losset og straks kørt videre til fabrikkerne i Hee, Ringkøbing og Borris.

- Og en del bliver også kørt direkte ud til landmændene, siger Steen Bitsch, der er administrerende direktør for Vestjyllands Andel.

Normalt modtager selskabet soja i havnen i Hvide Sande.

- Men vi har haft udfordringer med at komme ind i havnen på grund af tilsanding og storm. Det naturlige valg ville derfor være at lade skibet anløbe i Esbjerg, men med den nye kaj i Thyborøn er der opstået nye muligheder, siger Steen Bitsch.

Thyborøn Havn har bygget et kajanlæg beregnet på at modtage større skibe, der stikker dybt. Skibet med soja er 88 meter langt, men stikker kun 5,8 meter. Derfor er der godt med vand under kølen, idet Thyborøn Havn i dag kan garantere ni meter vand.

- Vi får også andre varer sejlet til landet på større skibe, og det har vi taget ind i Kolding. Men kan vi få det til at fungere i Thyborøn, kan vi lige så godt gøre det her, siger Steen Bitsch.

Det handler om landinger af korn, majs, gødning og flere andre produkter beregnet til de danske landmænd.

Jesper Holt Jensen, der er direktør for Thyborøn Havn, håber, at landingen af soja vil vise Vestjysk Andel, at de sagtens kan bruge Thyborøn Havn, når de har brug for de større vanddybder. Derfor er havnen også opmærksom på at yde en optimal service.

- Vi vil gerne, at skibene oplever, de får en god service, så muligheden for at lande i Thyborøn spreder sig som ringe i vandet, siger Jesper Holt Jensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce