x
Annonce
Sport

Tyske topklubber hjælper ligarivaler i økonomiske problemer

Andreas Gebert/Reuters
Dortmund, Bayern, RB Leipzig og Leverkusen sætter 20 millioner euro af til at hjælpe andre tyske klubber.

Fire af Tysklands største fodboldklubber går nu sammen om at holde hånden under andre tyske klubber, der har økonomiske problemer på grund af coronavirus.

Borussia Dortmund, Bayern München, RB Leipzig og Bayer Leverkusen har således sammen afsat 20 millioner euro - cirka 150 millioner kroner - til at hjælpe klubber i både Bundesligaen og 2. Bundesliga.

Det skriver klubberne på deres hjemmesider.

De fire klubber vil som udgangspunkt afstå fra at tage imod deres del af de tv-penge for denne sæson, som endnu ikke er uddelt. Det beløber sig til 12,5 millioner euro. Resten kommer fra klubbernes egne konti.

- Vi har altid sagt, at vi ville udvise solidaritet, hvis andre klubber løber ind i problemer, de ikke selv er herrer over, og som de ikke selv kan klare, siger administrerende direktør i Dortmund Hans-Joachim Watzke på klubbens hjemmeside.

Kriterierne for at modtage hjælp vil blive defineret af Den Tyske Ligaforening, oplyses det.

Stort set al fodbold - heriblandt altså også de bedste tyske rækker - er sat på pause, hvilket har sat en stopper for blandt andet at fylde klubkasserne med indtægter i forbindelse med kampdage.

/ritzau/

Nyheden på Dortmunds hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce