Annonce
Biler

Tyske stilikoner får et løft

Den elegante Mercedes E-Klasse Cabriolet har fået en ny og skarpere front, mens designet af bagenden er strammet op. Foto: Mercedes
Mercedes E-Klasse Cabriolet og Coupé får en overhaling, der også omfatter opgraderede AMG-versioner.
Annonce

Der er kommet lidt mere schwung over de elegante cabriolet- og coupé-versioner af Mercedes E-Klasse. Det sker i kølvandet på et midtvejsfacelift af E-Klassen, hvor sedanen og stationcar blev præsenteret tidligere på året og kommer i produktion til sommer, mens de andre følger til efteråret. De mere vindglatte modeller får naturligvis en del opgraderinger, som matcher de mere klassiske modeller, men har også deres egne særkender.

Her er der nye mere skarpskårne full LED-forlygter, som opgraderes til Multibeam LED, nye hybridmotorer og bedre sikkerhedssystemer til alle, hvor Mercedes også har opgraderet det talestyrerede MBUX-system.

Cabriolet og Coupé

Mercedes har en lang tradition for elegante todørs coupéer og cabrioleter.

Det gælder også E-Klassen. Her blev en ny tradition sat i gang med C124- og A124-modellerne, der byggede på W124, og kom på banen i starten af 1990’erne, og som senere er fulgt i flere generationer.

Annonce

Intelligent sæde

Modellerne byder også på en mere markant kølergrill og større Mercedes-stjerne. Agterude er der tale om en ny bagende med LED-lys og en Mercedes-stjerne, som indeholder et bakkamera.

Inden døre er der i begge modeller lagt op til mere komfort med et nyt intelligent sædesystem. Her indtaster man højden på føreren, hvorefter sædet indstiller sig til målene, der så kun lige skal finjusteres. Her kan cabriolet-kørerne ydermere tilkøbe Mercedes-specialiteter som Aircap og Airscarf, der forhindrer træk og giver varm luft fra ventilation i nakkestøtterne, når den lyddæmpede kaleche ikke er oppe.

Med faceliftet lancerer Mercedes et nyt rat med berøringsfølsomme felter. Det reagerer hurtigere, hvis føreren ikke rører rattet i en vis periode. Samtidig giver det mere komfort, når man bruger vejbaneassistenten, da man ikke skal rykke let i rattet, men kun berøre tasterne, hvis bilen skal være delvist selvkørende i en vis periode.

Annonce

Vild AMG-version

Motorprogrammet spænder fra benzinmotorer på 197 hk til 367 til hk og dieselmotorer, der rækker fra 194 hk til 340 hk. Her er de største med 4Matic-firehjulstræk. Det er umiddelbart ingen plug-in-hybrider i programmet.

I den hårdtpumpede afdeling kommer der selvfølgelig også nye modeller fra hustuneren, AMG. Det drejer om AMG E53 4Matic Plus, der kommer både som cabriolet og coupé og byder på 3,0-liters benzinmotorer med 435 hk. De leverer et moment på 520 Nm, som kan boostes med 250 Nm yderligere fra den 16 kW EQ Boost starter-generator, som er en del af bilens 48-volts hybridsystem.

Turen fra 0 til 100 kilometer i timen klares på 4,4-4,6 sekunder, mens topfarten er begrænset til 250 kilometer i timen. Den kan dog hæves til 270 kilometer i timen med en tilkøbspakke. Dem er der mange af i bilerne, der er spækket med AMG-trim, og hvor fronten er gjort mere aggressiv.

Den gælder for en AMG Dynamic Plus-pakke, der ellers har været forbeholdt de ottecylindrede modeller. Den omfatter blandt andet et Race-program med ”Drift-mode”, performance-rat med Dinamica mikrofiber og røde bremsekalibre. Så kan det næsten ikke blive vildere i E-Klasse-verdenen.

Danske priser og udstyr kendes ikke.

Det nye højteknologiske rat med berøringsfelter gør det lettere at bruge E-Klassen’s delvist selvkørende funktioner. Foto: Mercedes
De heftige AMG E53 4Matic Plus-modeller er blevet mere aggressivt stylede, og der er flere muligheder for personligt race-udstyr. Foto: Mercedes
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing

Vig bag mig, Satan!

Annonce