Annonce
Udland

Tysk kaptajn: EU bør acceptere alle reddede migranter

Andreas Solaro/Ritzau Scanpix
En kaptajn, der blev anholdt for at presse migrantskib gennem italiensk blokade, opfordrer til nye regler.

Den tyske kaptajn Carola Rackete fra migrantskibet "Sea-Watch 3" har torsdag opfordret til nye tiltag fra EU-Kommissionen for at undgå den type situation, som hun selv er blevet hovedperson i.

Rackete blev anholdt den 29. juni for at presse sit skib gennem de italienske myndigheders blokade i havnen i Lampedusa.

Med sig om bord havde hun 41 personer, som var blevet reddet af skibet. De havde befundet sig på "Sea-Watch 3" i over to uger.

- Jeg er glad for at have fået mulighed for at forklare alle detaljer om redningsaktionen, siger Carola Rackete til fremmødte journalister på Sicilien efter at have modtaget spørgsmål fra italienske anklagere.

- Jeg håber oprigtigt, at EU-Kommission nu - efter det nylige parlamentsvalg - vil gøre sit allerbedste for at forhindre lignende situationer, lyder det.

Efter at have ventet forgæves på at få tilladelse til at sejle til Italien eller et andet EU-land, besluttede Carola Rackete sidst i juni, at hun af hensyn til de ombordværendes sikkerhed blev nødt til at bringe dem i land på Lampedusa.

Her blev hun forhindret i at passere af italienske flådefartøjer.

I de tidlige morgentimer lørdag den 29. juni sejlede Carola Rackete igennem blokaden og påsejlede en italiensk politibåd, inden hun lagde til kajs.

Rackenes italienske advokat, Salvatore Tesoriero, sagde efterfølgende, at hun "ikke havde til hensigt at skade nogen".

- Jeg håber, at alle europæiske lande vil samarbejde i fremtiden og acceptere alle personer, som er blevet reddet af skibe, siger den tyske kaptajn torsdag.

31-årige Carola Rackete blev løsladt, tre dage efter at hun blev anholdt. Det står hende nu frit for at forlade Italien.

Italien tog i lang tid mod mange redningsskibe. Det ændrede sig dog i 2018, da en ny koalitionsregering overtog magten.

Her har den magtfulde indenrigsminister, Matteo Salvini, stået i spidsen for en hård linje over for migranter.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Grib bolden til håndboldens dag

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Skjern

Cirklen-byggeriet i Skjern: Byrådsmedlems tålmodighed er brugt op - stemmer nej til halv etage mere

Annonce