Annonce
Biler

Tysk elbil sigter mod overhalingsbanen

Audi e-tron S-modellerne – her som Sportback - har hele tre motorer og sportsundervogn, mens skærmforøgerne gør dem fem cm bredere end de andre e-tron-modeller. Foto: Audi
Audi viser de nye kraftige e-tron S-modeller, der yder 435 hk i fuldt flor. De klarer 0-100 kilometer i timen på ned til 4,5 sekunder.
Annonce

En elbil er langt mere end bare en elbil. Hvis du tager et kig på modeloversigten for Audi e-tron, findes der en lang række varianter, og nu er det tyske mærke klar med alle data om den nyeste og mest kraftige version kaldet e-tron S.

Det er en slags elektrisk GTI, der byder på en større elmotor, en opstrammet undervogn med mere sportslige køreegenskaber og mere pågående styling. Billederne fra Audi viser da også modeller med mere her-kommer-jeg-attitude end de almindelige e-trons.

Det gælder hele vejen rundt fra fronten med større diffusere, full LED-matrix-forlygter og skærmforøgere, der skal rumme de store hjul med sportsfælge på 20 eller 22 tommer, og som gør bilen fem centimeter bredere end de andre modeller. Men også en kabine med sportssæder, elementer af karbon, alkantara og børstet aluminium samt Audis virtuelle cockpit.

Audi e-tron S

Audi e-tron 50 og e-tron 55 har batterier på 71 kW og 95 kW, der yder henholdsvis 230 kW (313 hk) og 265 kW (360 hk), mens rækkevidderne er 332 og 429 kilometer (347 og 437 kilometer for Sportback).

De kraftigere e-tron S-modeller, som bygger på e-tron 55, yder 320 kW (435 hk) og har rækkevidder på 360 kilometer (365 kilometer for Sportback).

Annonce

Mange opgraderinger

De to nye e-tron og e-tron Sportback er bestykket med tre elmotorer, hvor der sidder to på bagakslen. Den giver en samlet ydelse på 435 hk, som ved boost kan hæves til 503 hk. De almindelige e-tron-modeller kan til sammenligning klare henholdsvis 313 hk og 360 hk. Paradedisciplinen 0-100 kilometer i timen kaperes på 4,5 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 205 kilometer i timen. Her klarer den almindelige e-tron 55 Quattro dette på 6,6 og ned til 5,7 sekunder i boost-funktion, mens topfarten er 200 kilometer i timen.

Det koster dog også på den snusfornuftige del. Her byder S-modellerne på en rækkevidde, som hedder 360 kilometer og 365 kilometer som Sportback - mod ellers 429 og 437 kilometer.

Til gengæld lover Audis ingeniører altså en mere medrivende køreoplevelse. Med til at skabe den hører en bagaksel, hvor ESC-stabilitetskontrollen kan sættes op i ”Sport”, mens man med Audis Drive Select-system kan indstille bilen til ”Performance”, så den kan klare høje belastninger på tværs og altså styre mere præcist i sving og endda lave drifts. Styreegenskaberne skarpslibes dog især af en elektronisk ”torque vectoring”, der er en nyhed, som spiller sammen med firehjulstrækket og giver en mere præcis indstyring i sving, mens moment kan fordeles mere præcist på løst underlag eller glat vej. Samtidig byder modellerne på et skarpt styretøj og kraftigere bremser.

Annonce

Frihøjde kan reguleres

Med luftaffjedringen kan frihøjden også reguleres med 76 mm. Altså efter køreindstilling eller vægt om bord. Opladningen i modellerne, som har den største batteripakke på 95 kW, klares som ved de andre e-tron-modeller med maks. 11 kW hjemme og 150 kW ude i byen.

Den billigste Audi e-tron 50 Quattro koster i dag 669.990 kroner, mens Audi netop har sat prisen for billigste version af den større e-tron 55 Quattro Prestige ned med 50.000 kroner, så den starter fra 749.990 kroner.

Den nye e-tron S-modeller lanceres i Tyskland til efteråret. Den danske Audi-importør har endnu ikke oplyst noget om danske priser for e-tron S-modellerne.

De mere kraftige e-tron S-modeller yder 435 hk, og klarer 0-100 km/t på 4,5 sek. Foto: Audi
Kabinen byder på sportssæder og den er opgraderet med karbon, alkantara og børstet aluminium. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing

Luftfartsekspert har svært ved at se idéen bag nyt flyselskab: 'Der er masser af ledig kapacitet på markedet'

Ringkøbing-Skjern

Nu må nordjyske minkavlere med raskmeldte besætninger sælge skindene - vestjyske kolleger må stadig ikke

Annonce