Annonce
Indland

Tusindvis af unge har et behandlingskrævende alkoholforbrug

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Kun to procent af de unge med for høje alkoholforbrug modtager behandling gennem kommunen, viser rapport.

30.000 unge mellem 15 og 25 år havde i 2019 så stort et forbrug af alkohol, at de havde behov for rådgivning eller behandling.

Det viser en rapport fra Center for Rusmiddelforskning, skriver Berlingske.

Tallet svarer til 3,8 procent af de unge i aldersgruppen. Men det er "alt for stort et tal", mener Anette Søgaard Nielsen. Hun er professor ved Enheden for Klinisk Alkoholforskning på Syddansk Universitet og tidligere leder af Alkoholbehandlingen i Odense Kommune.

- Der er ingen tvivl om, at et stort alkoholforbrug, når du er ung, giver en øget risiko for, at du bliver dårligere til indlæring, at du kan få problemer med din uddannelse, og at du kan få en svær afhængighed, som du ikke selv kan løse.

- Så vi skal være bekymrede, siger Anette Søgaard Nielsen til Berlingske.

I undersøgelsen er de unge blevet spurgt, hvor meget de drikker, og hvor ofte de drikker. De er desuden blevet spurgt, om indtaget har konsekvenser såsom blackouts, skyldfølelse eller tilskadekomst.

Spørgsmålene stammer ifølge avisen fra Audit (The Alcohol Use Disorder Identification Test). Det er ifølge Dansk Selskab for Almen Medicin et af de mest udbredte værktøjer til at identificere og vurdere alkoholproblemer.

Af rapporten fremgår det, at det er unge i alle samfundslag, som har et højt alkoholforbrug.

Det er altså både unge, der er vokset op i familier med alkoholproblemer. Men også unge fra Gentofte, som er en meget velhavende kommune, drikker "helt vildt meget", siger Mads Uffe Pedersen, forsker ved Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet.

På trods af at flere tusinde unge har brug for behandling eller rådgivning til at nedbringe deres alkoholforbrug, så er det kun to procent af dem, der modtager hjælp gennem et kommunalt tilbud, fremgår det af rapporten.

Mads Uffe Pedersen mener, det er problematisk, at der ikke er flere, der modtager behandling.

Han siger til Berlingske, at det kommer til at betyde, at de ikke lærer at få kontrol over deres alkoholforbrug.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce