Annonce
Erhverv

Turismeformand: Vi skal ikke hvile på laurbærrene

Formand for erhvervs- og turismeudvalget i Holstebro Kommune Søren Olesen (DF) afventer spændt effekten af de nye destinationsselskaber for vestkyst- og Limfjordsturisme. Foto: Ole Mortensen/Holstebro Kommune
Markedsføring og service over for turister bliver mere og mere professionel. Det går godt i Holstebro Kommune, og det kan blive endnu bedre, mener udvalgsformand Søren Olesen (DF).
Annonce

HOLSTEBRO: Overnatningstallene er vokset betydeligt. Omsætningen er stigende, og beskæftigelsen i turistsektoren er i vækst. Det går ganske godt for turismen i Holstebro Kommune, konstaterer formand for erhvervs- og turismeudvalget i Holstebro Søren Olesen (DF).

- Vi er i en god gænge, men det får os ikke til at hvile på laurbærrene. Vi vil blive ved med at skrue på alle de knapper, vi kan, for at styrke turismen, forsikrer han.

I år bliver den første sommer med en helt ny turistorganisation. Fremover vil Holstebro Kommune markedsføre sig over for udenlandske turister gennem det nye samarbejde Destination Nordvestkysten, som dækker den jyske vestkyst fra Holstebro Kommune i syd til Hjørring Kommune i nord.

Det nye destinationsselskab får kontor i Lemvig, hvilket betyder, at to turistmedarbejdere fra Holstebro kommer til at skifte daglig arbejdsplads.

Destination Limfjorden får Kristina Lehmann Schjøtt som ny direktør. Hun har gjort karriere på blandt andet turistkontoret i Holstebro. Foto: Morten Lee Petersen
Annonce

Nyt Limfjordssamarbejde

Men Holstebro Kommune er jo ikke kun vestkystkommune; den er også Limfjordskommune i kraft af eksempelvis Handbjerg Marina og Ejsing. Men indtil videre står kommunen altså uden det nye partnerskab Destination Limfjorden, der forener kræfterne i Struer, Skive og Morsø kommuner.

Destination Limfjorden får til gengæld Kristina Lehmann Schjøtt som ny direktør. Hun har gjort karriere på blandt andet turistkontoret i Holstebro, så det gode naboskab og muligheden for et godt samarbejde er på plads fra starten.

- Holstebro og Struer har altid lidt under, at vi ikke kan klare os alene i kampen for at tiltrække turister. Derfor har vi brug for destinationsselskaberne. Turisterne kommer jo ikke til en ”by”, men til et ”område”, og så må vi hver især markedsføre vores byer, så eksempelvis sommerhusturisterne ved vestkysten tager på tur til byerne inde i landet, siger Søren Olesen.

Han har kun godt at sige om den dygtige markedsføring af vestkysten, som er meget populær hos både tyskere og danskere fra øvrige dele af landet. Og han var egentlig også glad for det gamle Limfjords-samarbejde gennem ”Enjoy Limfjorden”, som Holstebro også var en del af.

- De gjorde det fantastisk og fik samarbejdet og markedsføringen over for turisterne sat i system. Blandt andet havde de succes med at få kineserne her over for at fange og spise østers. Nu er der nogle nye destinationsselskaber, og så må vi se, hvordan det udmønter sig, siger Søren Olesen.

Annonce

Mere professionel service

Markedsføringen over for turister har traditionelt været varetaget af lokale turistforeninger. Gennem en årrække er turistdestinationer og byer begyndt at forene kræfterne i større og større selskaber, og der er sket en omfattende professionalisering af indsatsen – ofte på en måde, hvor en stor del af det administrative arbejde bliver udført i mere eller mindre offentligt regi.

Det betyder dog ikke, at hverken forvaltning eller politikere skal sætte retningen for turisterhvervet.

- Erhvervet ved godt, hvad der er bedst for dem. Som kommune vil vi gerne foreslå aktiviteter, fortælle om trends, rådgive og stille service til rådighed. Men virksomhederne har bedst af, at de driver det selv, og derfor er det også vigtigt, at man som turismeaktør kan se sig selv ind i de nye destinationsselskaber og får det bedst mulige ud af det, siger Søren Olesen.

Det nye destinationsselskab for nordvestkysten betyder i øvrigt ikke, at Holstebro by, Handbjerg Marina og resten af kommunen er glemt. Langtfra.

Det nye samarbejde skal blot få endnu flere turister til at få øjnene op for Nordvestjylland, og så skal de nye turister lokkes længere ind i landet via en fortsat lokal og regional markedsføring gennem eksempelvis www.visitholstebro.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Hvordan bliver julen 2020?

Annonce