Annonce
Rejser

Tre tip til jyske udflugtsmål

Houvig Fæstningen. Foto: Angelina Owino/Trap Danmark
Trap Danmark udgiver frem til 2021 et stort værk om Danmarks natur, historie, kultur og samfund. Når det er færdigt, vil landet være verdens bedst beskrevne nation. Magasinet Rejser laver med hjælp fra Trap Danmarks redaktion punktnedslag i værket.

Atlantvolden ved Houvig

Langs den jyske vestkyst ligger tusindvis af tyske betonbunkere fra anden verdenskrig. I dag er mange dækket af sand og flyttet rundt af havets voldsomme kræfter, men der var intet tilfældigt ved bunkernes oprindelige placering.

Betonanlæggene indgik som et samlet invasionsforsvar langs den europæiske atlanterhavskyst i tyskernes såkaldte Atlantvold. I Danmark blev Atlantvolden på den jyske vestkyst anlagt fra sommeren 1942 og bestod af en række mindre forsvarsstillinger placeret med cirka 500 meters mellemrum på de længere kyststrækninger.

Bunkeranlægget ved Houvig ligger som et monumentalt vidnesbyrd om besættelsestiden. For en del mennesker er bunkerne en fast del af det vestjyske kystlandskab, men de er også en seværdighed, der hvert år tiltrækker mange turister og besøgende.

Annonce

Bøger om Danmark

Trap Danmark udkommer frem til 2021 med bøger om Danmark. Udgivelserne består af bøger om den enkelte kommune med et kort over kommunen indlagt. Bøgerne koster 200-300 kroner og kan købes i landets boghandler. Derudover udgives 34 indbundne bøger med indholdet fra to til seks kommuner. De kan ligeledes købes enkeltvist for omkring 400 kroner, men udgør også et samlet 34-binds bogværk, man kan abonnere på til 12.775 kroner. Der skabes endvidere et omfattende digitalt opslagsværk med topografiske informationer fra en lang række samarbejdspartnere og fra Trap Danmarks redaktion. Se mere på trap.dk.

Udgivelsen af Trap Danmark, 6. udgave, er muliggjort med støtte fra Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond samt G.E.C. Gads Fond.

Tekstuddrag og billeder på denne side er fra Trap Danmark, bind 10: Ringkøbing-Skjern, Herning. Bindet udkom 15. november i år. De respektive kommunebøger udkommer i marts 2020.

Museer i Videbæk Anlæg

I Videbæk Anlæg ligger de to sammenbyggede museer Vestjyllands Kunstpavillon fra 2012 og Arne Haugen Sørensen Museum fra 2017. I år 2000 var Henning Larsen, som var født uden for Videbæk i Opsund, blevet æresborger i Videbæk. I 2007 forærede han borgerforeningen sine tegninger til det, der siden blev til Kunstpavillonen.

Idéen om en kunstbygning opstod i Videbæk Borgerforening, men først i 2011, efter en lang fundraising-periode, kunne der holdes licitation på byggeriet. Det er Fonden Vestjyllands Kunstpavillon, der står for driften. Museet har fokus på tre områder: det lokale kunstliv, Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegns udstillinger samt udstillinger med samtidskunst.

De tre opgaver løses på forskellige måder og med tre forskellige udstillingsprogrammer og ledelsesformer. Samtidig fungerer bygningerne som kulturhus med koncerter, foredrag og arrangementer. Det gennemgående mønster i facaden på begge bygninger spiller på V’et i Videbæk.

Landskabet ved Trehøje

En enlig bil er på vej ud ad Trehøjevej, som gennemskærer det øde, kuperede landskab ved Trehøje vest for Vildbjerg. Trehøje er en lyngklædt bakke, som ligger mellem Ørnhøj og Vildbjerg. Bakken hæver sig 105 meter over havet, og på toppen ligger de tre bronzealderhøje, som har givet bakken sit navn. Landskabet er kuperet, og bakken gennemskæres flere steder af slugter.

Her på den østlige del af Skovbjerg Bakkeø ligger resterne af den tidligere vidtstrakte Tiphede, som opdyrkning og tilplantning har reduceret betydeligt. For blandt andet at bevare resterne af heden, et nærliggende egekrat og den gode udsigt blev cirka 300 hektar omkring Trehøje fredet i 1951.

Vestjyllands Kunstpavillon. Foto: Angelina Owino/Trap Danmark
Foto: Angelina Owino/Trap Danmark
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce