Annonce
Danmark

Tre ting du skal vide om biler og træthed

Træthed forstyrrer bilkørsel, og nogle bilister overmandes af søvnen. Modelfoto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

Rådet for Sikker Trafik advarer stærkt mod at køre bil, hvis man er træt. Det er ligefrem forbudt og sidestilles strafmæssigt med spirituskørsel. Både advarslen og loven ignoreres af mange, viser undersøgelse. Sikker Trafik gør i den forbindelse opmærksom på følgende:

Annonce

1. Træthedssignaler

Du gaber.

Dine øjenlåg bliver tunge.

Du har ”grus” i øjnene.

Du kan ikke huske, hvordan de sidste par minutter er forløbet eller har ”huller” i hukommelsen.

Du har svært ved at læse vejskilte og afmærkninger og misser måske en afkørsel.

2 Størst risko for trætheds-ulykker

Når du har sovet mindre end 6 timer.

Når du har været vågen længere end 16 timer.

Mellem kl. 3.00 og 5.00 om morgenen, fordi kroppens døgnrytme fortæller, at det er nat.

På monotone strækninger som motorveje. 

Hvis du har natarbejde/arbejder i skiftehold. 

Når du kører mange timer i træk uden pause. Efter 8 timer er ulykkesrisikoen fordoblet. 

Hvis du har drukket alkohol. 

Hvis du lider af søvnforstyrrende sygdomme som f.eks. søvnapnø, snorken eller søvnløshed. 

Hvis du har taget trafikfarlig medicin som nerve- eller sovemedicin.

3 Gode råd ved træthed

Stop bilen, når det er muligt, og tag en kort lur på 15-30 minutter. Brug mobiltelefonen som vækkeur.

Drik evt. en kop kaffe uden sukker, inden du tager en lur. Kaffen virker opkvikkende, når du vågner igen.

Ring og giv besked, hvis en hvilepause betyder, at du bliver forsinket. Pres ikke dig selv til at køre for ikke at komme for sent.

Overlad rattet til en anden, vel at mærke udhvilet og lovlig, chauffør, hvis det er muligt.

Forebyggende kan du rulle vinduet ned, spise slik, skrue ned for varmen eller synge med på sangene i radioen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Annonce