Annonce
Navne

Tre nye medarbejdere til Naturkraft

Lukas Wolff. Pressefoto
Om godt 10 måneder slår Naturkraft dørene op for gæsterne. I takt med at byggeri og anlæg tager form, tager organisationen bag Naturkraft også endnu et skridt frem mod driften.

Ringkøbing: I august byder Naturkraft velkommen til tre nye ansigter, der skal være med til at forme Naturkraft med deres passion for mad, natur og mennesker.

Lukas Wolff læser til serviceøkonom på professionshøjskolen UCN i Aalborg. Med sig har han også en uddannelse som kok, og de evner skal også i spil i Naturkraft, hvor han blandt andet skal være med til at udvikle konceptet for caféen. Lukas skal være i praktik hos Naturkraft i tre måneder. I praktikperioden bor han på Campus i Ringkøbing, men ellers bor han i Nørresundby med sin kæreste Mette.

Bjørn Ellermand skal være Naturkrafts visuelle fortæller. Han er uddannet multimediedesigner, og er optaget af at fortælle sin version af at leve i udkantsdanmark i sit projekt Udkant. Her viser han gennem billeder, hvor fantastisk denne del af verden er. Hos Naturkraft skal Bjørn netop fortælle gennem billeder og video og være med til at forme Naturkrafts visuelle identitet. Bjørn har netop købt hus i Ølstrup, som han og kæresten Dea er i gang med at renovere.

Susanne Hermansen skal også tegne linjerne for Naturkraft. Hun er ansat som organisationsudvikler - en rolle, hvor hun skal holde fast i den gejst, der allerede er, og føre den med ind i driften, når Naturkraft går fra udvikling til drift. Susanne har sin egen virksomhed – Neu;Sight. Frem mod foråret 2020 har hun fortsat opgaver, hun løser i Neu;Sight-regi sideløbende med jobbet i Naturkraft. Susanne er vokset op i området og bor i dag i Ringkøbing med sin mand og børn.

Naturkraft åbner den 4. juni 2020. Til den tid vil der være cirka 20-25 fastansatte og omkring 100 sæsonmedarbejdere.

Annonce
Susanne Hermandsen. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce