Annonce
Kultur

Tre højdepunkter fra udstillingen

Pixar, en udstilling om tegnefilm på Brandts Klædefabrik.Foto: Nils Svalebøg
Brandts nye udstilling om Pixar spræller mest, når filmenes figurer får krop og bevægelse. Her er tre nedslag, som på hver deres måde giver et nyt blik på Pixars univers.

.

Annonce
"Ratatouille" om den franske rottekok blev et stort biografhit i 2007. Foto: Nils Svalebøg

1 Zoetropen

Figurer kommer til live og animerer udelukkende med blinkende lys. Hele vejen rundt på en roterende plade står 18 figurer i flere lag. Hver figur er bevæget en smule i forhold til den foregående, så bevægelse opstår, når pladen roterer hurtigt, mens lyset blinker 24 gange i sekundet. De 24 lysglimt svarer til de 24 billeder i sekundet, som stort set alle film, inklusive Pixars animationsfilm, vises ved. Maskinen er skabt til at vise på den mest håndfaste måde, hvordan animation i billeder har virket i århundreder. (Se artiklens bærende billede)

2 Lerfigurerne fra "Ratatouille"

Udstillingen har en lang række figurer i plastic, som er aftryk af de lerfigurer, folkene hos Pixar laver af deres figurer, når de har besluttet sig for, hvordan de skal se ud. Forud for denne proces er der gået mange timer med skitser, design og prøver. Men når figurerne er færdige, skabes de i ler. At kunne gå på opdagelse i lerfigurerne tydeliggør, i hvor høj grad figurernes personlighed skabes i kropsholdning, bygning, påklædning og ansigtsfolder. Selv om figurerne står fastfrosset i montren, fortæller deres udtryk i sig selv små historier om, hvem de er.

3 Biograffortælling om processen

Museet har investeret i nyt udstyr og skabt en biograf, hvor hele Pixars kunstneriske proces vises fra de første tegninger til den færdige film. Filmen vises i et afskåret rum af en pæn størrelse. Tre projektorer hænger fra loftet og skaber et stort lærred, som fylder hele den ene langside. Skal man have et fokuseret blik på de mange kunstneriske discipliner, der er i spil, når Pixar laver film, er det her, man skal indfinde sig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce