Annonce
Søsiden

Travlhed på alle dæk i Hvide Sande: Ny færge til ruten Marstal-Rudkøbing

Hvide Sande Shipyards klargøring af m/f Ærøxpressen er inde i en slut-fase. Færgen forventes i drift mellem Marstal og Rudkøbing i begyndelsen af december. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ærøxpressen er inde i slutfasen før aflevering.

HVIDE SANDE/MARSTAL: Alle dæk pulserede af travlhed, da m/f Ærøxpressen var under færdiggøring på Hvide Sande Shipyard.

Elektrikere, montører, malere, maskinfolk, snedkere og ingeniører sås i aktivitet fra maskinrum til kommandobro. Samtidig var der inspektion fra rederiet med deltagelse af direktør Søren Vestergaard, skipper Marie Kreuter, formand Leif Jensen og teknisk rådgiver, skibsingeniør Lars Jordt.

Tidligere samme dag blev den store Viking-redningsflåde testet med tilfredsstillende resultat.

Inden m/f Ærøxpressen forventes afleveret til rederiet senere på måneden, skal den testsejles i Ringkøbing Fjord og godkendes af Søfartsstyrelsen.

Afhængig af vejrforholdene vil sejlads fra værftet til Marstal foregå enten nord om Skagen, gennem Limfjorden eller via Kielerkanalen.

I det hjemlige farvand mellem Ærø og Langeland skal besætningen derefter gøre sig fortrolig med færgen og afprøve de nybyggede lejer. Lørdag 30. november er der berammet navngivning og fest.

Driftsmæssig rute-sejlads Marstal-Rudkøbing er planlagt til starte i begyndelsen af december.

Annonce
Ærøxpressen i Hvide Sande i fredags. På alle dæk var værftets folk igang med klargøringen før den planlagte aflevering senere i november. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ingen skal være i tvivl, når de ser Ærøxpressen: Ruten Marstal-Rudkøbing sejler igen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Cirklen-byggeriet i Skjern: Byrådsmedlems tålmodighed er brugt op - stemmer nej til halv etage mere

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce