Annonce
Ringkøbing-Skjern

Transportminister: 2+1-vejen er et godt projekt, men dem er der mange af rundt om i landet

Transportminister Benny Engelbrecht (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S), som mandag mødtes med politikere og erhvervsfolk i Ringkøbing, forstår det vestjyske vejønske, men det kræve et bredt politisk forlig at realisere det. Privatfoto
Der var stor forståelse, men ingen løfter fra transportministeren og erhvervsministeren efter et møde i Ringkøbing om 2+1-vejen.

Ringkøbing-Skjern: Det kræver et bredt politisk forlig, hvis erhvervslivet og de lokale politikeres store ønske om en 2+1-vej mellem Ringkøbing og Herning skal blive til virkelighed.

Sådan lød den klare besked fra transportminister Benny Engelbrecht (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S), som mandag havde taget turen til Ringkøbing for at lytte til de lokale argumenter for en opgradering af landevejen.

På rådhuset mødtes de med borgmesteren Hans Østergaard (V), viceborgmester Søren Elbæk (S) og repræsentanter fra erhvervslivet, som alle var klar med de gode argumenter for, at staten skal ofre den lille milliard, som vejen ventes at koste.

- Det er tale om et rigtig godt projekt, og det vil være en god samfundsmæssig investering at udvide A15, men man skal huske på, at den slags gode projekter er der mange af rundt om i landet. Min ambition er at indgå et bredt forlig om infrastrukturen. Derfor er det afgørende ikke, om jeg synes, det er en god idé, men om jeg kan indgå en politisk aftale med de øvrige partier, siger transportministeren.

Benny Engelbrecht understreger, at han forstår de lokale argumenter om behovet for at bedre vejforhold, så møllevinger og mælk kan transporteres ud af kommunen til motorvejsnettet, og at virksomhederne har brug for at forkorte pendlertiden for de ansatte for også i fremtiden at kunne rekruttere de rigtige medarbejdere.

Det samme gør erhvervsminister Simon Kollerup.

- Erhvervslivets argumenter gør selvfølgelig et stort indtryk. Men det her ikke er det eneste sted i landet, der har udfordringer med infrastrukturen. Derfor kan vi naturligvis ikke gå ud og lovet noget her og nu, siger han.

Det havde vice president hos Vestas, Tommy Rahbek Nielsen, Arlas kørselschef Ole Boye og havnedirektør Steen Davidsen heller ikke regnet med. Men de er presset af, at den nuværende vejforbindelse stikker en kæp i hjulet for deres udvikling. Derfor er de meget tilfredse med at kunne diskutere udfordringerne direkte med ministrene.

- Hvis Simon Kollerup var ankommet lidt tidligere, så ville han have oplevet, hvordan vi får 100 lastbiler ind gennem Ringkøbing til Vestas på havnen. Der er tryk på, siger Tommy Rahbek Nielsen.

Ole Boye fra Arla argumenterer grønt for mere asfalt.

- Jo hurtigere vi kan fragte vores varer, jo mindre CO2 udleder vi, siger han.

De tre erhvervsfolk er dog også enige med ministeren i, at der er brug for et bredt transportforlig.

- Det er vigtigt, at vi ved, at en politisk beslutning holder. Vi har behov for noget, vi kan regne med, siger de.

- Men vi har også bruge for et hurtigt forlig. Det strammer virkelig til for Vestas' vedkommende. Vi har brug for den vejudvidelse i løbet af de næste par år. Vi kan ikke vente meget længere, fastslår Tommy Rahbek Nielsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce