Annonce
Ringkøbing-Skjern

Transportminister: 2+1-vejen er et godt projekt, men dem er der mange af rundt om i landet

Transportminister Benny Engelbrecht (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S), som mandag mødtes med politikere og erhvervsfolk i Ringkøbing, forstår det vestjyske vejønske, men det kræve et bredt politisk forlig at realisere det. Privatfoto
Der var stor forståelse, men ingen løfter fra transportministeren og erhvervsministeren efter et møde i Ringkøbing om 2+1-vejen.

Ringkøbing-Skjern: Det kræver et bredt politisk forlig, hvis erhvervslivet og de lokale politikeres store ønske om en 2+1-vej mellem Ringkøbing og Herning skal blive til virkelighed.

Sådan lød den klare besked fra transportminister Benny Engelbrecht (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S), som mandag havde taget turen til Ringkøbing for at lytte til de lokale argumenter for en opgradering af landevejen.

På rådhuset mødtes de med borgmesteren Hans Østergaard (V), viceborgmester Søren Elbæk (S) og repræsentanter fra erhvervslivet, som alle var klar med de gode argumenter for, at staten skal ofre den lille milliard, som vejen ventes at koste.

- Det er tale om et rigtig godt projekt, og det vil være en god samfundsmæssig investering at udvide A15, men man skal huske på, at den slags gode projekter er der mange af rundt om i landet. Min ambition er at indgå et bredt forlig om infrastrukturen. Derfor er det afgørende ikke, om jeg synes, det er en god idé, men om jeg kan indgå en politisk aftale med de øvrige partier, siger transportministeren.

Benny Engelbrecht understreger, at han forstår de lokale argumenter om behovet for at bedre vejforhold, så møllevinger og mælk kan transporteres ud af kommunen til motorvejsnettet, og at virksomhederne har brug for at forkorte pendlertiden for de ansatte for også i fremtiden at kunne rekruttere de rigtige medarbejdere.

Det samme gør erhvervsminister Simon Kollerup.

- Erhvervslivets argumenter gør selvfølgelig et stort indtryk. Men det her ikke er det eneste sted i landet, der har udfordringer med infrastrukturen. Derfor kan vi naturligvis ikke gå ud og lovet noget her og nu, siger han.

Det havde vice president hos Vestas, Tommy Rahbek Nielsen, Arlas kørselschef Ole Boye og havnedirektør Steen Davidsen heller ikke regnet med. Men de er presset af, at den nuværende vejforbindelse stikker en kæp i hjulet for deres udvikling. Derfor er de meget tilfredse med at kunne diskutere udfordringerne direkte med ministrene.

- Hvis Simon Kollerup var ankommet lidt tidligere, så ville han have oplevet, hvordan vi får 100 lastbiler ind gennem Ringkøbing til Vestas på havnen. Der er tryk på, siger Tommy Rahbek Nielsen.

Ole Boye fra Arla argumenterer grønt for mere asfalt.

- Jo hurtigere vi kan fragte vores varer, jo mindre CO2 udleder vi, siger han.

De tre erhvervsfolk er dog også enige med ministeren i, at der er brug for et bredt transportforlig.

- Det er vigtigt, at vi ved, at en politisk beslutning holder. Vi har behov for noget, vi kan regne med, siger de.

- Men vi har også bruge for et hurtigt forlig. Det strammer virkelig til for Vestas' vedkommende. Vi har brug for den vejudvidelse i løbet af de næste par år. Vi kan ikke vente meget længere, fastslår Tommy Rahbek Nielsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce