Annonce
Læserbrev

Trafikpolitik: Langt fra ord til handling hos S

Annonce

Læserbrev: I denne tid har jeg fornøjelse at tage rundt i landet for at deltage i V-debatmøder om den trafikale infrastruktur. Interessen for disse møder er stor. Det samme er skuffelsen over regeringens nedprioritering af infrastrukturen. Ikke mindst med hensyn til den mange vejinvesteringer, der fremgik at det omfattende trafikoplæg, som Socialdemokratiet præsenterede for et år siden. S-oplægget en lang opremsning af alle tænkelige vejprojekter i hele landet. Og til vælgernes store forventning og glæde gik S-kandidater i hele landet i gang med at sælge oplægget og dets løfter om lokale investeringer. S udtrykte også tilfredshed med den trafikaftale til 112 milliarder kroner, som de blå partier indgik i marts 2019.

Valgkampen sidste år var fyldt med S-løfter om hurtig investering i konkrete projekter landet over - med Mette Frederiksens løfte om en 3. Limfjordsforbindelse i spidsen. Men det var før valget. S fik magten, men intet er sket. Ikke nok med det. Forleden dag kom statsministeren med en dybt skuffende melding om, at infrastruktur nu har lav prioritet. Forhandlingerne om en hårdt tiltrængt investeringsplan er udskudt på ubestemt tid – og kommer næppe i 2020. Skuffelsen er forståeligt nok kolossal blandt borgere, virksomheder og kommuner, der føler sig svigtet og snydt. Ikke mindst en række S-borgmestre har ytret deres frustration.

Værst af alt er, at vi midt i en situation med voldsomt behov for trafikale investeringer i vejnettet og til genopretning af jernbanen mister mindst 2 år, hvor intet sker og uvisheden hersker. Vejdirektoratet har skudt tomt og danske entreprenørfirmaer bliver nødsaget til at fyre gode folk. Dertil kommer usikkerheden omkring, hvor mange anlægskroner, der reelt er tilbage at investere for når man ser på alle de andre uindfriede løfter fra regeringen. Vi andre prioriterede infrastrukturen og fandt pengene for knapt et år siden. Men har S-regeringen vilje og evne til at gøre det samme? Og giver støttepartierne Enhedslisten og SF den røde regering lov til at bruge penge på hårdt tiltrængte vejinvesteringer, så fremtidens grønne biler, busser og lastbiler får fremkommelige og sikre veje at køre på?

Det får vi forhåbentligt et svar på i den forespørgselsdebat i folketingssalen, som Venstre nu har rejst sammen med Dansk Folkeparti, De Konservative, Nye Borgerlige og Liberal Alliance. Vi ser frem til at få svar på sammenhængen mellem de højtprofilerede vejløfter fra S før valget og så den alvorlige nedprioritering af området, der nu er gældende. Forespørgslen er også baseret på det faktum, at vores samfund taber 25 milliarder kroner om året på grund af trængsel og tidsspilde på vejene. Dertil kommer et stort tab af arbejdsudbud fordi gode hoveder og hænder spilder deres tid i trafikken. Det bliver Danmark ikke rigere af. Det koster velfærd. Regeringens nøl er også rigtig skidt for sammenhængskraften og en balanceret udvikling i Danmark, hvilket må få mange vestjyder til at føle sig godt og grundigt svigtet. Konklusion: S-regeringen har leveret et grelt skoleeksempel på, at der kan være langt fra flotte ord til handling i dansk politik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Annonce