Gear

Træfsikker ny Focus fra Ford

Den nye Ford Focus er stadig det køreglade bud i klassen. Foto: Jens Overgaard

Den 1,0-liters benzinmotor på 125 hk er et fint match til den nye Ford Focus, der holder teten som den mest velkørende bil i mellemklassen.

Køreglæde. Det lille ord med den store betydning kan dække over et af de begreber, som måske er væk inden for et par årtier, når de selvkørende biler har taget over.

Indtil da kan vi glæde os over, at der er bilmærker, som holder det i hævd og endda gør det til en del af modellernes klare kendetegn.

Det gælder i særdeleshed Ford, som med den nye Focus ikke alene har skabt en agil og praktisk mellemklasse-model, men også en bil med en klar underholdningsværdi. Helt i den ånd, vi forventer af en Ford.

Vi tester Focus med den velkendte trecylindrede 1,0-liters Ecoboost-motor på 125 hk, fem døre og den pæne Titanium-udstyr til en pris af 229.000 kroner. Det er rimeligt for en bil, der i den nyeste aftapning også spiller på den praktiske front og er blevet strukket mellem akslerne, så bagsædepladen får et boost, mens bagagerummet med sine 375 liter lander på gennemsnittet.

De, der vil mere, kan geare op til stationcaren, som i denne tid lanceres herhjemme. Den koster 24.000 kroner ekstra.

Den danske Ford-importør har også skruet ekstra op for tilbuddene på privatleasing. De fleste vil dog nok stadig have øje for udsalgspriserne, hvor den billigste Focus koster 192.000 kroner. Til den pris får du den femdørs basismodel, Trend Edition, der byder på samme motor, der dog her har 100 hk, og et rimeligt grundudstyr, som blandt andet omfatter nødbremse med fodgænger- og cyklistregistrering. Den 100 hk motor fejler ikke noget og leverer fin trækkraft.

Men der er på alle måder sund fornuft i at ofre lidt mere. Ikke alene får du en mere allround motor på 125 hk med mere trækkraft, og som med sine 17,2 km/l næsten klarer det samme som lillebror, men også med Titanium-udstyret byder på en pakke, som blandt andet omfatter nøglefri, elsidespejle og opvarmet forrude.

Ford Focus 1,0 125 hk Titanium

5 STJERNERPris: 228.795 kroner.Grøn ejerafgift, halvårlig: 540 kroner.

Brændstoføkonomi: 17,2 km/l (WLTP).

CO2 pr. km: 127 gram.

Motor: Turbobenzinmotor på 1,0 liter.

Effekt: 125 hk.

Ydelse: 170 Nm (200 Nm - overboost i 15. sekunder).

Topfart: 200 km/t.

0-100 km/t.: 10,0 sekunder.

L/B/H: 4,38/1,83/1,45 meter.

Ford har efterhånden fået styr på betjeningen af Sync 3 Multimediesystemet, som fungerer fint på den otte tommer berøringsskærm, der er en del af Titanium-udstyret. Foto: Jens Overgaard

Mere bagsædeplads

Lad os kigge nærmere på fjerde generation af Focus, der bygger på en ny platform. Her er det markant, at tyskerne har udhulet modellen bedre, så den byder på mere plads indvendig, mens de ydre mål holder.

Det opleves mest på bagsædet, hvor der nu er kommet fem centimeter mere mellem akslerne, mens taglinjen er ændret, så der er kommet bedre udsyn fra bagerste sæderække. Alt sammen noget, som trækker i den positive retning agterude.

Foran har designerne ommøbleret på instrumenteringen, hvor du har udsigt til en central farveskærm, som i Titanium-versionen også er gearet op til otte tommer med den nyeste generation af Ford Sync 3-multimediesystem, der efterhånden virker rimeligt med klar og hurtigt grafik, mens en 4,2-tommers TFT-farveskærm er integreret i instrumenteringen. Den er letlæselig, men gør det slet ikke ud for en full digital instrumentering, som vi for eksempel kan finde i VW Golf, der endda er af ældre dato og får en afløser senere i år.

Finish og kvalitetsoplevelse er heller ikke helt på niveau med helt nye konkurrenter som for eksempel den netop lancerede Kia Ceed, der virker mere lækker i beklædning og kontakter, mens den aldrende Golf er mere indbydende og bankefast i alt fra kontakter til beklædning.

Ford står dog bag en ganske glimrende opfindelse med små dørkant-beskyttere, som popper ud, når dørene åbnes. Ulempen er, at de skraller, hver gang du åbner og lukker dørene. Men det glemmer du, når først bilen er sat i gear.

Selv om Hyundai/Kia har ansat Albert Biermann, der er tidligere boss for BMW's motorsportsafdeling til at fintune undervognen på blandt andet Ceed'en, kommer den mere mageligt anlagte koreaner ikke op på siden af, hvad de ekvilibristiske motorsportsfolk fra Fords engelske og tyske afdelinger kan levere.

Instrumentbordet er klassisk og funktionelt. Skærmen på 8,4 tommer er hurtig og med klar grafik. Foto: Jens Overgaard

Du kender hjørnerne

Focus er ikke alene i balance. Den byder på den kendte direkte fornemmelse med underlaget, så du ved, hvor hvert hjørne af bilen er. Tag dertil et gearskifte, som klikker præcist, og et styretøj, der reagerer så skarpt som en nyslebet ragekniv fra en entusiastisk herrefrisør.

Vi taler ikke om en sportsvogn, men en familiebil, der lige netop har det touch, som gør hverdagen sjovere, uden at det går ud over bilens evne til komfortabelt at lappe vejhuller i sig eller uanstrengt klare en motorvejslangfart.

Den trecylindrede motor er pakket pænt ind og leverer med sit moment på 170 Nm og 200 Nm i 15 sekundet ved overboost rimeligt med overskud. Den har ligesom den mindre version cylinderfrakobling, så det ene ben slår fra, når der kan spares på dråberne.

Du kan opgradere til den ligeledes trecylindrede 1,5-liters Ecoboost-benzinmotor på 150 hk for en lille snes tusinde kroner mere, mens en 182 hk-sag koster en tilsvarende yderlige løft. Men det er ikke sikkert, at det er nødvendigt. Den 125 hk motor gør det nemlig godt.

På dieselfronten spiller Focus for øvrigt ud med en 1,5'er på 120 hk og en 2,0-liter sag på 150 hk. Det er alle varianter, som undtagen den mindste benzinmotor, kan fås med automatgear på otte trin.

Med den nye generation ruller Ford også muligheden for en mængde avanceret ekstraudstyr ud. Det gælder blandt andet adaptiv fartpilot, der selv kan indrette farten efter vejskiltene, vognbanecentrering uden hænderne på rattet, advarsel for trafik i blinde vinkler ved bakning. Men også musikanlæg fra B&O Play, head up display, håndfri betjent bagklap, adaptive støddæmpere.

De, der vil mere, kan også opgradere til den sportslige ST-line-version eller den luksuriøse Vignale. Lige om hjørnet venter også den nye, høje Focus Active.

Modellen holder de ydre mål, men den er vokset fem cm. mellem akslerne, og det giver bedre plads på bagsædet. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Ford Focus 1,0 Titanium er en bil, der minder dig om, at det stadig kan være en fornøjelse at køre, og ikke kun handler om transport fra A til B.

Den nye Focus er en på mange måder helstøbt pakke, der byder på gode praktiske løsninger i hverdagen og mulighed for avanceret sikkerhedsudstyr.

Interiør og kvalitetsoplevelse er ikke på højde med de bedste i klassen. Motoren på 125 hk er et fint kompromis, der byder på rimeligt med trækkraft og god brændstoføkonomi.

Foto: Jens Overgaard
0/0
Ringkøbing

Unge ville ikke kendes ved larmende højttaler: Endte som hittegods

Tophistorier