"Tour de France 2019"-anmeldelse: Cykelshorts til sofakartofler

Tour de France 2019 er fin underholdning, hvis en etape på tv fx kan second screenes. Pr-foto

Multi-platform: For de mange af os, der tilbringer en for stor del af sommeren foran skærmen for at følge andres cykelstrabadser på kryds og tværs af Frankrig frem for selv at komme ud og få rørt os, er der nu hjælp til selvhjælp i form af "Tour de France 2019" til Xbox og PlayStation.

Når man først har lært det ...

Som navnet også antyder, er spillet bygget op om det ene cykelløb, selv om der også er en god håndfuld andre løb med. Men hvad spillet måske mangler i dybde, har det til gengæld i stemning som det perfekte match til de kedelige sprinteretaper på tv, der nu kan second-screenes, mens husalteret i stedet indtages af den digitale version af det legendariske etapeløb.

Efter et par hurtige - i øvrigt ganske underholdende - minigames med forskellige udfordringer for lige at få styringen helt plads kan selv helt nye spillere sagtens begå sig i verdens største cykelløb. Ja, faktisk går der ikke ret længe, før man har så godt styr på alle aspekter af spillet, at man styrer sit hold med en så sikker hånd, at selv Bjarne Riis ville være stolt. Og det er faktisk ganske tilfredsstillende, når taktikken lykkes, og man kan kaste cyklen først ind over stregen i en massespurt eller tage tid fra konkurrenterne i de høje bjerge.

Variationen mangler

En smule malurt er der dog i drikkedunken, idet både lyd- og billedsiden bærer præg af at være meget ensidig; hele Frankrig både lyder og ser ens ud, hvilket i den grad går ud over spillets holdbarhed.

Kæden kunne også godt strammes lidt, hvad angår styringen, dog bliver det aldrig så dårligt, at den helt hopper af.

Overordnet set er spillet ganske vellykket, så hvis man gerne vil prøve sine cykeltaktiske kundskaber af, er spillet helt sikkert et kig værd. Og selvom førertrøjen har den forkerte farve, kan spillet garanteret også bruges, når etaperne føles lidt for lange i Vueltaen...

Titel: Tour de France 2019

Platform: Xbox One, PS4

Udgivelsesdato: 2. juli

Hjælp kommunen: Frivillig renholdelse

Læserbrev: Gudrun Pedersen havde den 28. december en meget relevant leder i Dagbladet – Giv kommunen en hjælpende hånd. Det var en leder, der igen satte henkastning af skrald på dagsordenen. Skrald på kommunens kyststrækning kan vi nok ikke beskylde kommunens borgere for – som hovedregel. Alt det skrald, der ligger og flyder langs landevejene og rundt omkring i vores byer – både store og små byer – skyldes som hovedregel kommunens egne borgere – desværre. I slutningen af byrådsperioden 2014 -2017 fremsatte Fjordlisten et budgetforslag, som faktisk blev vedtaget og indgik i budgettet. Jeg mener, det var for 2016 og frem. Det gik ud på, at der blev afsat et sekscifret beløb til deling mellem de foreninger, der vil bidrage med at fjerne affald fra vejområder, der er valgt af kommunens administration. Foreningens frivillige skal så renholde en bestemt strækning på nogle kilometer i et år, ikke bare en gang men flere gange i løbet af året. Pengene blev afsat i budgettet, men så vidt jeg ved aldrig effektueret til projektet. Som formand for Videbæk Borgerforening frem til marts 2018, ved jeg, at vi ikke har fået tilbudt muligheden fra kommunen. Var det ikke en ide at få sat det i gang hurtigst muligt. Der er i hvert fald steder nok at tage fat på i hele kommunen.

var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];