Annonce
Indland

To ud af tre tjekker arbejdsmail selv om de holder fri

Issouf Sanogo/Ritzau Scanpix
Mange tjekker mail fra arbejdspladsen, selv om de har fri. Lektor ser det som udtryk for, at vi er fleksible.

Det er ikke unormalt, at arbejdets mailindbakke bliver tjekket, længe efter at det er blevet fyraften.

Det viser en undersøgelse fra Epinion, hvor to ud af tre svarer, at de tjekker deres arbejdsmail i fritiden.

Forbindelsen til mailen beskrives af forskere og PFA's sundhedschef som et tegn på en ny form for arbejdsliv, hvor arbejde og fritiden nogle gange smelter sammen.

I samme undersøgelse af Epinion forklarer lige under hver femte, at de tjekker deres mail mindst en gang i timen, når de har fri.

Men selv om det for nogen kan lyde af meget, er der faktisk flere af de adspurgte, der ser fordele frem for ulemper ved at arbejde uden for tidsrummet klokken 08 til 16.

Anders Raastrup Kristensen, der er ekstern lektor på CBS og forfatter til en bog om et grænseløst arbejdsliv, forklarer, at det stemmer overens med hans undersøgelser af det moderne arbejdsliv.

- Det handler ikke så meget om rettigheder, men om privilegier som medarbejder. Det handler om, at jeg får nogle frihedsgrader, mod at jeg giver min virksomhed noget igen.

Derfor er forholdet mellem medarbejder og virksomhed for mange blevet mere end et forhold, der kan læses i en kontrakt, forklarer Anders Raastrup Kristensen.

- Nogle vil nærmest kalde det et kærlighedsforhold i dag. Det er ikke bare et kontraktligt forhold. Det er et engagement. Vi føler, at hvis vi gør noget godt for vores virksomhed, så gør den noget godt for os.

Hos PFA advarer chef for afdelingen Strategisk Sundhed Rikke Bay Haaber om, at det ikke er uden risiko at smelte arbejdsliv og fritid sammen.

- Det kan give fleksibilitet, øget arbejdsglæde og produktivitet. Men samtidig ved vi også, at når man potentielt altid kan være på, så holder man aldrig rigtig fri. Hverken fra arbejdslivet, når vi har fri - eller fra privatlivet, når vi er på arbejde, siger hun.

- Og det kan faktisk være en kilde til konstant stress, når arbejdsliv og privatliv flyder sammen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce