Annonce
Biler

To nye topløse modeller fra Ferrari

Ferrari F8 Spider yder 710 hk og klarer 340 kilometer i timen på toppen. Foto: Ferrari
Ferrari er klar med F8 Spider og 812 GTS, som er åbne modeller med motorer på 8 og 12 cylindre.

Der er fortsat flere, som vil sætte sig bag rattet i en Ferrari.

Det sker dog i modeller, som er lagt an på at være lettere at tøjle og mere behagelige at køre i end hardcore-modellerne.

Derfor opgraderer mærket med den stejlende hingst på cabriolet-fronten. Her er der nemlig potentiale for det eksklusive mærke.

Det sker med en ny F8 Spider, som er roadster-versionen af den ottecylindrede F8 Tributo, som blev vist på forårets motorshow i Genève. Samtidig viser mærket den nye 812 GTS, som er en cabriolet-version af den 12-cylindrede 812 Superfast, som har motoren i fronten.

Annonce
F8 Spider har en let stofkaleche, der kan pakkes ned i det kompakte rum bag sæderne på 14 sekunder. Foto: Ferrari

Kompakt kaleche

F8 Spider, som afløser 488 Spider, byder på 50 hk mere, og den vejer 20 kg mindre end denne. Det giver en større effektivitet.

Til sammenligning er der nu kun yderligere 20 kg ned til den mere ekstreme 488 Pista Spider.

Værdierne fejler ikke noget i F8 Spider, hvor V8-turbomotoren leverer 710 hk ved 8000 omdr., mens momentet er 770 Nm ved 3250 omdr. Det rækker til en topfart på 340 kilometer i timen, mens 0-100 klares på 2,9 sekunder.

De mange kræfter overføres med en syvtrins automatgearkasse med dobbeltkobling.

Stofkalechen kan køres op eller i på 14 sekunder, og manøvren kan klares med op til 45 kilometer i timen.

Det italienske fuldblodsmærke er dog heller ikke sen til at trække en tråd til den første topløse V8-model, som er 308 GTS fra 1977.

Frisk luft med 800 hk

Den store 812 GTS markerer, at der nu igen er en topløs 12-cylindret model i serieproduktion efter 50 år, lyder det fra Ferrari. Sidste model var 365 GTS4 fra 1969. Den var også kendt som Daytona Spideren, fordi Ferrari dengang hentede en sejr i det navnkundige 24-timers løb i Daytona.

En nyere åben V12-model med motoren foran er F60 America fra 2014, der kun blev bygget i 60 eksemplarer. V12-motoren, som er den samme som i 812 Superfast, er også her forbundet med en syvtrins automatgearkasse med dobbeltkobling.

Den leverer 800 hk ved 8500 omdr. Momentet er 718 Nm og betyder, at den klarer 0-100 kilometer i timen på 3,0 sekunder. Også her kan kalechen køres op eller ned på 14 sekunder ved hastigheder på op til 45 kilometer i timen. Samtidig kan føreren køre en elektrisk skærm, der agerer som vindstop, op eller ned.

Modellen er designet med to nye afstivere i siden, der ud over at camouflere kalechen også skal være med til at give et signatur-design for den åbne model, som adskiller den fra Berlinetta’en.

Produktionen af F8 Spider og 812 GTS går i gang til næste forår, og leveringerne går først for alvor i gang sidst på året. Danske priser kendes ikke.

Den store 812 GTS med 789 hk bliver den første serieproducerede åbne Ferrari med V12-motor i 50 år. Foto: Ferrari
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce