Sport

To italienere triumferer i Giro d'Italia

Luk Benies/Ritzau Scanpix
Fausto Masnada vinder 6. etape af Giroen foran Valerio Conti (UAE), der til gengæld kører sig i lyserødt.

Italienerne kunne i den grad juble efter torsdagens 6. etape af Giro d'Italia.

Ikke nok med at den italienske cykelrytter Fausto Masnada fra Androni-holdet kørte først over målstregen og sikrede sig en stor sejr i karrieren, så gjorde han det fem sekunder foran en anden italiener, Valerio Conti (UAE).

Med andenpladsen tager Conti løbets lyserøde førertrøje fra Primoz Roglic (Jumbo-Visma).

De to italienere var med i en 13-mand stor udbrydergruppe, der kom afsted allerede tidligt den 238 kilometer lange etape til San Giovanni Rotondo i det østlige Italien.

Med 27 kilometer til mål stak Masnada og Conti af fra de resterende udbrydere, og udsigten til en etapesejr for den ene og den lyserøde trøje til den anden gav fart i hjulene.

Feltet kørte i mål 7 minutter og 19 sekunder efter vinderen, og her sad blandt andre Roglic, der tidligt på etapen var en tur i asfalten.

Sloveneren fik ødelagt sine bukser og blottet sin højre balle, men med hjælp fra holdet kom han hurtigt tilbage til feltet.

Men det store tidstab til udbryderne betyder, at Roglic daler helt ned som nummer 11 i det samlede klassement, hvor top-10 kun er ryttere fra torsdagens udbrud.

Conti fører med 1 minut og 41 sekunder til Giovanni Carboni på andenpladsen og 2 minutter og 9 sekunder til Nans Peters som nummer tre.

Der var tre danskere med fra løbets start.

Danske Matti Breschel (EF Education First) valgte at udgå af løbet på 4. etape, og dermed var Mikkel Honoré (Quick Step) og Christopher Juul-Jensen (Mitchelton-Scott) de eneste danskere i feltet på torsdagens etape.

Christopher Juul-Jensen kørte i mål med feltet, mens Mikkel Honoré kom i mål 23 minutter og 8 sekunder efter vinderen.

Fredag venter 7. etape, som strækker sig 185 kilometer fra Vasto til L'Aquila.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce