Annonce
Tarm

Til kamp mod drukneulykker: Fond giver 1,5 millioner kroner til sikkerhed på lystbådehavne

I løbet af de kommende tre år vil der - takket være en stor donation fra TrygFonden - blive kigget på sikkerheden rundt om på landets lystbådehavne. Arkivfoto
Hvert år drukner 10-12 personer i danske havne og lystbådehavne, og derfor donerer TrygFonden nu 1,5 millioner kroner, der skal investeres i øget sikkerhed.

Ringkøbing-Skjern: I 2017 døde 83 personer ved drukning i Danmark. Af disse skyldtes 51 en ulykke.

Det er blandt andet på den baggrund, at TrygFonden netop har bevilget 1,5 millioner kroner til Foreningen af lystbådehavne i Danmark, hvor pengene skal investeres i øget sikkerhed.

Foreningen repræsenterer 267 lystbådehavne med flere end 42.000 bådpladser, og på den lange medlemsliste popper Vestjylland op med blandt andre tre havne i Ringkøbing, Stauning og Bork.

Hvis en og anden banker på døren hos havnefogeden i Bork, Søren Andersen, i det nye år og tilbyder økonomisk hjælp, siger han gerne tak. Men egentlig synes han, der er godt styr på sikkerheden i den lille havn i den sydlige ende af Ringkøbing Fjord:

Han fortæller, at Bork Havn er udstyret med blandt andet stiger, redningskranse og brandslukkere på relevante steder. Bådshager er det dog ikke muligt at spotte, og det er der en god grund til ifølge havnefogeden:

- Bådshager er noget, folk selv har på deres både. Hvis vi har bådshager hængende frit, render folk med dem, siger Søren Andersen.

Annonce

Bådshager er noget, folk selv har på deres både. Hvis vi har bådshager hængende frit, render folk med dem.

Søren Andersen, havnefoged, Bork Havn

Kvinde ramt af hjertestop

Statistikken viser, at der i perioden fra 2001 til 2017 har været en enkelt drukneulykke i både Ringkøbing og Bork. Søren Andersen har varetaget jobbet som havnefoged siden 2009, og han mindes blot en enkelt, alvorlig hændelse.

Det var for seks-syv år siden, hvor en kvinde blev fundet livløs i vandet, fortæller havnefogeden. Der blev dog ikke konstateret vand i lungerne på kvinden. Det viste sig, at hun var blevet ramt af et hjertestop, inden hun var faldet i vandet ved Bork.

Men der er heldigvis langt mellem den slags farlige situationer. Ifølge Søren Andersen kan der naturligvis være en fulderik, der fester lidt for meget igennem på havnen på en sommerdag, men 'folk opfører sig pænt.'

Hvis uheldet er ude, har han monteret lange tove, der løber langs broerne på havnen; sådan cirka en halv meter over vandoverfladen, så der er noget at gribe ud efter i bestræbelserne på at komme i sikkerhed:

- Det har været i brug en enkelt gang. Det var en mand, der ved egen hjælp kom hen til en stige, siger Søren Andersen.

En målrettet indsats

Direktør i Foreningen af lystbådehavne i Danmark, Jesper Højenvang, ser frem til at sætte øget fokus på sikkerhed og risikovurdering rundt om på de mange havne:

- Vi mærker en stor interesse fra havnene, og TrygFondens donation gør det muligt at forberede og gennemføre en moderne og målrettet indsats for at udbrede sikkerhedsudstyr - og ikke mindst kendskabet til brugen af det, siger Jesper Højenvang.

René Højer, der er programchef hos TrygFonden, glæder sig til nu at vende blikket mod havnene efter i en årrække at have arbejdet med kystlivredning på flere end 250 strande på landkortet:

- Der er ingen tvivl om, at det højner sikkerheden, når en strand - eller en havn - bliver gennemgået på systematisk vis. Jeg glæder mig meget til, at de danske havne bliver mere sikre med dette fine projekt, siger René Højer.

Indsatsen over de kommende tre år sker i samarbejde med Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Søsportens Sikkerhedsråd.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce