Annonce
Erhverv

Thyborøn-selskab på vej til Hvide Sande: Seaside Safari vil sejle turister over fjorden

Michael Madsen, indehaver af Seaside Safari, vil gerne kunne tilbyde turister sejlads mellem Ringkøbing og Hvide Sande, og de skal kunne tage cyklerne med. Bag roret bådfører Jakob Bro og til venstre turistdirektør Søren Lydig Kristensen, der synes, det er alletiders ide. Foto Poul Osmundsen.
Nyt firma satser på friluftsoplevelser til vands og til lands med udgangspunkt i Hvide Sande; blandt andet med turistrute tværs over fjorden.

HVIDE SANDE: Ikke siden fjordfærgen "Sorte Louis" for mange år siden dampede over fjorden, har der været regelmæssig sejlads med turister mellem Ringkøbing og Hvide Sande. Men nu skal det atter være muligt for turister at stige om bord i én af de to havnebyer og sejle til den anden.

Firmaet Seaside Safari med udgangspunkt i Thyborøn udvider nemlig langs Vestkysten, og åbner en ny såkaldt formidlingsbase i Hvide Sande.

Herfra vil firmaet både tilbyde forskellige former for tursejlads til vands og guidede ture til lands i traktorbusser, fortæller indehaver Michael Madsen.

- Vi satser ikke alene på havnerundfarter i Hvide Sande, men også på at sejle mellem Ringkøbing og Hvide Sande; her skal turisterne kunne tage cyklerne med, siger han.

Seaside Safari har købt to både, der skal bruges til sejladsen, og som meget snart leveres.

Michael Madsen understreger, at selskabets ruter ikke er helt fastlagt endnu hverken til vands eller til lands; de udvikles løbende og i overensstemmelse med, hvad turisterne efterspørger.

Annonce

Succes i Thyborøn

Seaside Safari er en forholdsvis nystartet virksomhed. Det har dog masser af erfaring at bygge på, da det er et søsterselskab til Jyllandsakvariet i Thyborøn, der også har Michael Madsen som indehaver.

Jyllandsakvariet tilbyder også sejlture og ture til lands og afviklede sidste år 1400 ture med tilsammen 15.000 turister.

- Med Seaside Safari kan vi formidle og udforske andre steder på Vestkysten, end vi plejer. Jyllandsakvariet er stedbundet i Thyborøn, men for os, der arbejder her, er det og Seaside Safari ét og samme koncept med hensyn til ture; det giver blot mindre forvirring, at det ikke er Jyllandsakvariet, der udvider til Hvide Sande, siger Michael Madsen.

Han har valgt Hvide Sande, fordi han ser et kæmpepotentiale i området.

- I Lemvig Kommune har vi 750.000 turistovernatninger om året; i Ringkøbing-Skjern er det 3,8 millioner, siger han.

Projektet har været undervejs i flere år, og Michael Madsen er begejstret for den imødekommenhed, han har oplevet i Hvide Sande.

I Mamrelund

Formidlingscentret, Seaside Shop, er indrettet i Mamrelund på Hvide Sande Havn, og det åbner lørdag den 13. april.

Herfra sælges billetter og ture koordineres. Men derudover tilbydes også et udvalg af varer i form af blandt andet produkter fra Hjemhavn, tørfisk og maritime souvenirs, fortæller Michael Madsen.

Hvilke ture, der bliver udbudt i Hvide Sande på lidt længere sigt, er endnu ikke endeligt fastsat, men de to nye både og en traktorbus giver gode muligheder for ture af meget varieret art. Der er også ansat to guider.

- Tanken er at tage udgangspunkt i mulighederne for spændende formidling i området og skabe samarbejde med virksomheder, spisesteder og andre aktører i byen, siger Michael Madsen.

- En af de første opgaver for de nyansatte guider bliver at udvikle ture specielt til området. Vi har en bred palette af afprøvede ture fra Thyborøn, men Hvide Sande har sin egen identitet og karakter, så her vil der helt sikkert være andre muligheder, fastslår han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce