Annonce
Udland

Theresa May forlader partilederpost uden ceremonier

Neil Hall/Reuters
May ville levere brexit, men måtte føje hårde brexit-forkæmpere i hendes eget konservative parti.

Theresa May forlader fredag officielt posten som leder af Storbritanniens konservative parti, men forbliver premierminister til en ny partileder er valgt - formentligt sidst i juli.

Mays efterfølger får dermed kun nogle måneder til at håndtere brexitkrisen, da Storbritannien skal forlade EU den 31. oktober. Måske sker landets udtræden med en aftale - måske uden. Kun få tror, at den plan, som May fik nedstemt tre gange i parlamentet, vil få en ny chance.

Mays tilbagetræden fra partilederposten sker ved, at hun frasiger sig lederskabet i et brev til sit parti, men der er ikke planlagt andre ceremonier.

Hun gav meddelelse om sin tilbagetræden den 24. maj, efter det mislykkedes for hende at få parlamentets opbakning til en brexitaftale med EU. Hun bebudede sin afsked i en tale foran Downing Street 10. Hun afsluttede talen med gråd i stemmen.

– At jeg ikke klarede at levere brexit, vil for altid være noget jeg angrer over dybt, sagde hun.

Theresa May skulle levere brexit i henhold til befolkningens vilje på baggrund af brexit-folkeafstemningen i juni 2016. Hendes budskab efter folkeafstemningen var klart.

- Storbritannien har brug for stærke politiske ledere, som kan føre vores land gennem vanskelige tider og forhandle en god aftale på plads med EU, forene en splittet befolkning og fremmane en positiv vision for fremtiden, hed det i flere erklæringer, da hun var blevet regeringsleder.

Men May mødte modstand hos hårde brexit-forkæmpere i hendes eget parti, som ville have et klart brud med EU, og som gjorde afskeden med EU langt vanskeligere end hun havde ventet.

I 2017 udskrev hun valg i forventning om at få styrket partiet og få en stærkere position, men hun tabte terræn, hvilket omtales som et af hendes største nederlag.

Den 62-årige leder tabte flertallet i parlamentet og måtte indgå et regeringssamarbejde med det nordirske unionistparti DUP.

Theresa Mary May, der er datter af en præst, studerede geografi på St Hugh's College i Oxford. Efter sin eksamen i 1977 blev hun ansat i finansverdenen - blandt andet hos Bank of England. I 1997 blev hun valgt ind i det britiske Underhus efter to forgæves forsøg.

Da David Cameron og de konservative i 2010 overtog magten, blev hun indenrigsminister og minister med ansvaret for kvinder og ligestilling. Den sidste del af titlen blev senere fjernet.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce