Annonce
Gear

Test af Roadsurfing HUB 2.0: Som at surfe uden bølger

Det tager lidt tid at blive fortrolig med et elektrisk skateboard. Men har man prøvet at surfe eller stå på snowboard, lærer man det hurtigt. Farten og bremsen styres med en fjernbetjening, som man holder i hånden, mens kan kører. Foto: Søren Gylling
Hvis ikke man bor tæt på Klitmøller, er det svært at bølgesurfe i Danmark. Men på et el-skateboard er man tæt på samme lykkefølelse og adrenalinkick. Det danske firma Roadsurfing sælger et kvalitetsboard, som desværre - viser det sig - ikke er lovlig på cykelstierne.
Annonce

- Det her er for vildt!

Det var min allerførste tanke, da jeg satte fødderne på Roadsurfing HUB 2.0 – et elektrisk skateboard fra danske Roadsurfing med base i Aarhus.

Den følelse, man får i koppen, når man står på boardet kan sammenlignes med snowboardture til alperne eller bølgerne under et ægte surfbræt. Ser man bort fra, at sneen og vandet er udskiftet med asfalt, giver det nogenlunde samme adrenalinkick.

Annonce

Ligner et board fra Boosted

Elektriske skateboards har eksisteret i en del år. Men de blev først for alvor populære i 2014, da det amerikanske firma Boosted lancerede deres første el-longboard i USA efter en meget succesfuld kickstarter-kampagne, hvor almindelige mennesker verden over investerede i ideen om et vehicle-grade el-skateboard – altså et skateboard produceret i samme kvalitet som en bil.

Jeg har tidligere testet elektriske løbehjul, men skal jeg vælge mellem det og et el-skateboard, så mener jeg, underholdningsværdien og langt større på skateboardet.

Boosted havde et mål om at nå 100.000 dollars ved hjælp af crowdfunding, men på blot 24 timer blev der rejst 467.000 dollars, og deres første skateboard blev taget vel imod af unge amerikanere, der ikke lod sig afskrække af prisskiltet på 9000 kroner.

Men hvorfor er Boosted vigtig i den sammenhæng? Jo, fordi firmaet kollapsede i år på grund af dårlig ledelse og en dyr handelskrig mellem USA og Kina. Og med ét blev hele verdens fartglade skateboardfans ladt i stikken.

Sådan fungerer el-skateboardet

  • El-skateboardet fra Roadsurfing styres med en fjernbetjening, der forbindes til boardet via bluetooth.
  • På fjernbetjeningen sidder et drejehjul, der fungerer både som ”gas-håndtag” og bremse. Der sidder også en knap, der skifter imellem tre køreindstillinger (slow, medium og fast mode).
  • Efter lidt øvelse føles det intuitivt, og motorbremsen er meget effektiv til at få hastigheden hurtigt ned.
  • Skatebordet har to lithium-batterier, der kan oplades til fuld kapacitet på 30 minutter. Rækkevidden er op til 25 kilometer på en opladning.
  • Det frarådes at køre i regnvejr, og producenten skriver, at reklamationsretten bortfalder, hvis el-skateboardet bliver skadet på grund af vådt føre.

Og her kommer danske Roadsurfing ind i billedet. For kigger man på deres HUB 2.0 skateboard, der sælges på tilbud til 4.500 kroner, ligner det til forveksling et board fra Boosted med navnet Plus V3 – selv farven på de store gummihjul er den samme. Dykker man ned i specifikationerne, er der også mange ligheder. En rækkevidde på op til 25 kilometer, en topfart på 39 km/t og begge boards klarer stigninger på op til 25 procent.

Annonce

God til prisen

Så er Roadsurfing et godt alternativt til hedengangne Boosted? Jeg har testet boardet hen over sommeren, og det har endnu ikke skuffet mig på nogen punkter. Nuvel, kvaliteten er måske ikke vehicle-grade, og da skateboardet blev levereret, var der enkelte skruer, som ikke var skruet ordentlig fast fra fabrikken. Men tre måneders hård testkørsel har endnu ikke taget livet af de to motorer eller batterierne, og når prisen tages i betragtning, vil jeg ikke tøve med at anbefale Roadsurfing HUB 2.0 til farthungrende drengerøve.

Roadsurfing HUB 2.0 har to motorer, der giver en maksimal motorkraft på 500W. Det er en del mindre end de kendte el-skateboards fra amerikanske Boosted, der yder 2000 watt (Boosted Plus V3). Boardet fra Roadsurfing mangler dog på ingen måde motorkraft. Det accelererer ekstremt hurtigt og rækkevidden er cirka den samme som hos Boosted. Foto: Søren Gylling

Og dog. For jeg har ét stort problem med Roadsurfing HUB 2.0. Selvom Folketinget i 2019 indførte en forsøgsordning, der gør det lovligt for el-skateboards at færdes på de danske cykelstier, så opfylder skateboardet fra Roadsurfing ikke reglen om, at elektriske køretøjer højst må køre 20 km/t ved egen drift. Skateboardet har godt nok tre forskellige køreindstillinger, hvor ”slow-mode” kan drosle hastigheden ned til de lovlige 20 km/t.

Men efter at have rådført os med Færdselsstyrelsen er konklusionen klar:

En indstilling af hastigheden til 20 km/t i en menu eller app, så som en strømbesparende tilstand, som enhver bruger kan ændre uden brug af særligt udstyr/værktøj anses ikke for tilstrækkeligt til at gøre el-skateboardet lovligt.

Man drejer på skateboardet på samme måde som et almindeligt skateboard eller et snowboard - altså ved at lægge vægten ud på siden af boardet. Når skateboardet bliver leveret af fjedrene meget stive, og det tager et par dages kørsel, før de er "kørt til" og har en mere tilpas stivhed. Foto: Søren Gylling

Derfor kan Roadsurfing HUB 2.0 kun bruges på privat grund, og det fjerner selvsagt en stor del af den frihed, som skateboardet ellers ville give. Det er synd, for 20 km/t er i mine øjne ret hurtigt på et skateboard, der skal køre side om side med cyklister. De 20 km/t opleves også hurtigere end på en cykel, da man svæver få centimeter over jorden.

Man kan derfor drømme om, at Roadsurfing lancerer en ny udgave af boardet, hvor man som forbruger overholder reglerne i den nuværende forsøgsordning. For selv i en langsommere udgave er det en fantastisk følelse at roadsurfe.

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Fjernbetjeningen fra Roadsurfing føles ved første berøring en smule plastikagtig. Men omvendt er det rart, at den ikke vejer meget, da men altid har den i hånden, når man styrer el-skateboardet. Og drejeknappen til at styre farten reagerer prompte og intuitivt, så man nemt kan tilpasse hastigheden. Foto: Søren Gylling
Det tager kun 30 minutter at oplade el-skateboardet fra Roadsurfing, så man hurtigt kan komme på farten igen. Foto: Søren Gylling
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Tommy Jepsen har været fodboldtræner i 42 år: - Jeg har da forsøgt at holde pause, men det er aldrig rigtig blevet til noget

Ringkøbing-Skjern

I næste uge får tusindvis af kommunens borgere nyt internet og tv-signal: Sådan skal du forholde dig

Coronavirus

Live: En typisk minkavler får udbetalt over 11 millioner kroner - se tallene her

Ringkøbing-Skjern

Efter coronafund på plejehjem: Kommune ved ikke hvornår plejehjemsbeboere vaccineres anden gang

Annonce