Annonce
Biler

Tesla til tops på salgslisten

Tesla Model 3 er for anden måned i år helt i front med en fjerdeplads på top-20-listen. Foto: Tesla
For anden gang i år ligger Tesla Model 3 i toppen af salgslisten på en fjerdeplads. Det skete i september, hvor mikrobilen Citroën C1 er helt i front som nummer et.

Selv om modellerne er kendte, så byder tallene for bilsalget i september på flere overraskelser. Det gælder især i den øverste del af top-20, hvor en mikrobil for første gang længe henter førstepladsen. Det er Citroën C1, der med 589 solgte biler dog kun er få biler foran en gammel kending: Peugeot 208.

Til gengæld springer den elektriske Tesla Model 3 helt til tops på en fjerdeplads, mens en firmabil, som VW Passat indtager en femteplads. Som altid er der masser af forklaringer. Citroën kører igen-igen kampagne på C1, Tesla har gennemført en stor mængde leveringer, mens VW har fået nye leveringer af den faceliftede Passat hjem, hvor mange har været bestilt på forhånd af firmakunder.

Annonce

Top-20 - bilsalget i september

1. Citroën C1: 589

2. Peugeot 208: 583

3. Citroën C3: 521

4. Tesla Model 3: 437

5. VW Passat: 392

6. Nissan Qashqai: 376

7. VW Golf: 359

8. Ford Focus: 326

9. Toyota Yaris: 315

10. Ford Fiesta: 313

11. Audi A3: 291

12. Skoda Octavia: 285

13. VW Polo: 280

14. Skoda Fabia: 277

15. VW Up: 270

16. Toyota Aygo: 263

17. Peugeot 108: 250

18. Mercedes C-klasse: 236

19. Mercedes A-klasse: 222

20. VW T-Cross: 214

Kilde: De Danske Bilimportører

Bredt midterfelt

I midterfeltet fylder ældre modeller som VW Golf, Audi A3 og Skoda Octavia, der står midt i et modelskifte, mens Mercedes A-Klasse og C-Klasse ligger i bunden af listen, blandt andet takket være privat- og erhvervsleasing.

Selv om danskerne i stigende grad vælger større modeller end tidligere, er der dog stadig et marked for de mindste mikrobiler. Således figurerer VW Up, Toyota Aygo og Peugeot 108 også på listen.

Over en kam kom der i september små 16.000 nye biler ud på vejene, hvilket er omtrent 4000 biler mere end i samme måned i fjor. I årets første ni måneder er der solgt cirka 173.600, hvilket er lidt mere end i samme periode i 2018.

Roligt efterår

Gunni Mikkelsen, der er direktør for De Danske Bilimportører, er ikke overraskende tilfreds.

- Vi kan konstatere, at salget for år til dato har været yderst acceptabelt. Der har været enkelte episoder i løbet af året, hvor der har været solgt flere biler end forventet, hvilket kan begrænse salget de efterfølgende måneder. Vi forventer dog stadig, at den positive tendens fortsætter året ud. Det skyldes, at der er et forstørret fokus på udskiftningen af den nuværende bilpark til en mere grøn og klimavenlig version, siger Gunni Mikkelsen.

I modsætning til de foregående år, hvor politisk uro om afgiftsændringer og nye miljøregler har givet klumper i salget, er der dog også forholdsvis roligt dette efterår.

Citroën C1 er overraskende rykket helt til tops som den mest solgte bil i september. Foto: Citroën
Mange firmabilister har ventet på den faceliftede VW Passat, som ligger højt listen over indregistreringer. Foto: VW
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Danmarks flotteste hundelufter-park relanceres

Med Ringkøbing K har Ringkøbing fået et pragtfuldt naturområde, som spadserende, motionsløbere, hundeluftere og cyklister straks har taget til sig. Det er bare ærgerligt, at ingen gider bo der. For det er jo den sørgelige kendsgerning. Kun en enkelt pionér har indtil nu købt en bolig i det smukke område. Seneste forsøg på at få gang i boligsalget er også mislykkedes. Kort før sommerferien blev det besluttet at ændre status for en del af de kommende boliger. I stedet for boliger i to plan blev der nu givet plads til 32 ejerlejligheder i henholdsvis stueplan og på 1. sal. Men status er, at efter fem måneder er der ikke solgt en eneste af de nye boliger. Ejendomsmæglerne satser dog på, at der kommer gang i salget, når det første hus med fire lejligheder står klar, og folk kan se, hvordan lejlighederne bliver - ikke mindst udsigten over naturbydelen og fjorden. Forhåbentlig får de ret. Ringkøbing K er et enestående tiltag, der skal vise, hvordan byen kan udnytte udviklingsmulighederne i den korte afstand mellem fjorden, naturen og byen til at udvikle "en mangfoldig og bæredygtig bydel med forskellige boligtyper og boligformer af høj kvalitet og med en tæt-lav bebyggelsesform, der supplerer de traditionelle parcelhusudstykninger", som der står på Naturbydelens hjemmeside. Men er problemet ikke, at der simpelthen ikke er nok mulige købere til de foreslåede boliger? De overlæger fra det kommende supersygehus i Gjødstrup, som Naturbydelens ophavsmænd og ophavskvinder forestillede sig pendle mellem Ringkøbing og Herning, har ikke vist interesse for at flytte vest på, og det samme gælder andre velbeslåede pendlere; det kan måske have noget med trafikforholdene på Rute 15 at gøre … Kendsgerningen er, at Ringkøbings befolkningstal stagnerer. Der bygges fortsat huse, men det er dels i etablerede boligområder, dels i de indre dele af byen, hvor folk køber gamle ejendomme, river dem ned og opfører nye. Det ser ud til, at folk simpelthen ønsker at bo tættere på Torvet. Til gengæld elsker ringkøbingenserne at motionere og lufte hund i Ringkøbing K. Og det er - trods alt - da heller ikke så ilde.

Ringkøbing

- En halv løsning: Sammenlægning af to Ringkøbing-skoler møder kritik

Annonce