Annonce
Erhverv

Telenor holder skindet på næsen i Danmark trods kundefald

Marko Djurica/Reuters
Der bliver stadig færre Telenor-kunder at ringe til i Danmark. Selskabet sparer dog i takt med kundefrafaldet.

Igen i andet kvartal blev listen over Telenors kunder i Danmark kortere. I selskabets halvårsregnskab kan man tirsdag læse, at blandt andet 12.000 mobilkunder har forladt selskabet i april, maj og juni.

Dermed fortsætter et frafald af kunder i Danmark for den skandinaviske telekoncern.

Telenors direktør i Danmark, Jesper Hansen, peger på, at frafaldet er gået ned i tempo.

I årets første tre måneder mistede Telenor 36.000 mobilkunder, og sammenlignet med for et år siden er der blevet 106.000 færre mobilkunder.

- Jeg hæfter mig ved den fortsatte fremgang i vores indtjening og den begyndende stabilisering af vores kundebase, siger Jesper Hansen i en meddelelse i forbindelse med regnskabet.

Samtidig med kundefrafaldet forsøger Telenor at skrue ned for udgifterne, så forretningen fortsat kører rundt.

Det har teleselskabet haft held med. Indtjeningen før renter, skat og afskrivninger er det første halvår løftet fra omkring 385 millioner danske kroner til omkring 408 millioner danske kroner.

Telenor er det næststørste teleselskab i Danmark. Selskabet har omkring 1400 ansatte og 57 butikker i Danmark. I Danmark inkluderer det også kunderne fra CBB Mobil.

Selskabet opererer også i hele Skandinavien og Asien og har på verdensplan 172 millioner kunder.

Hele koncernen kom tirsdag med sit regnskab for første halvår.

Lægger man hele koncernen sammen, har Telenor haft et overskud på driften - altså fraregnet forskellige finansielle indtægter og udgifter - på cirka 8,6 milliarder danske kroner i andet kvartal.

Det er en spids mindre end ventet af analytikerne, skriver Ritzau Finans. Også omsætningen var mindre end ventet.

Modsat indtjeningen er omsætningen dog vokset det seneste år set på tværs af hele Telenor-koncernen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce