Annonce
Indland

Teater og film med udsatte unge får Finn Nørgaard-pris

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Finn Nørgaard Foreningen giver på årsdag for skudangreb pris til selskab, der arbejder med antiradikalisering.

På femårsdagen for skudattentatet i København, hvor filminstruktør Finn Nørgaard og den jødiske vagt Dan Uzan blev dræbt i 2015, uddeles Finn Nørgaard-prisen fredag for femte gang.

Annonce

Finn Nørgaard blev skudt og dræbt af gerningsmanden Omar el-Hussein under angrebet på Krudttønden på Østerbro.

Prisen går i år til virksomheden C:NTACT, som arbejder med at fortælle personlige historier gennem teater, radio og filmproduktioner. Arbejdet har til formål at forhindre radikalisering af unge.

Med prisen følger også 50.000 kroner.

- C:NTACT gør et utrolig flot stykke arbejde for en hel masse sårbare mennesker, som er i fare for at blive radikaliseret, siger næstformand i foreningen Jesper Lynghus.

- Finn (Nørgaard red.) var en handlingsmand, og man kan kun handle, hvis man har en bedre forståelse af sig selv. Så er det også lettere at gøre sig selv accepteret for omverdenen.

- Det, C:NTACT gør, er, at de lærer folk i sårbare positioner om, hvem de selv er. Sådan at de ikke pludselig en dag går ud og eksploderer i vold og had, siger han.

Foreningen uddeler samtidig et arbejdslegat på 30.000 kroner til den humanitære hjælpeorganisation Inside Out.

Organisationen er stiftet af Camilla Johnson, og den hjælper unge med at bryde ud af negativ social kontrol i religiøse fællesskaber. Stifteren har selv prøvet at bryde ud af en kristen sekt.

Der uddeles også en ildsjælspris, som gives til kriminalassistenten Thorleif Link, som står bag den såkaldte "Aarhus-model". Begrundelsen for modtagelsen er, at han har gjort en ekstraordinær indsats for antiradikalisering.

Selve foreningen er stiftet af Finn Nørgaards familie og hans nærmeste venner, efter at han blev dræbt af gerningsmanden Omar el-Hussein foran Krudttønden.

Senere samme aften affyrede gerningsmanden også skud foran synagogen i Krystalgade i København. Her blev Dan Uzan, som stod vagt foran synagogen, dræbt.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce