Annonce
Læserbrev

Taxamangel på landet er et problem: Vi skal tænke nyt

Læserbrev: Mange steder i vores landsdel er det svært at få en taxa, når der er brug for en. Det hæmmer både udviklingsmulighederne i turismen, på kroer, hoteller og andre steder, men det er også træls, at man ikke få en vogn hjem fra byfest, bytur, bryllup og andet. Den nye taxalov virker ikke efter min mening. Landdistrikternes udfordringer skal tages op, når den nye lov fra 2017 skal evalueres.

Horesta, som organiserer hoteller og restauranter, har lavet en undersøgelse, og mange steder på landet kan man ikke få en taxa. Som jeg ser det, skyldes det, at det er meget dyrt at starte og drive virksomhed: Man skal stille 500.000 kroner for at starte op. Dernæst 40.000 per bil og hertil omkostninger til taxameter, selve bilen med videre.

Så skal der altså tjenes penge! Og det kan man ikke i mindre byer. Selv i større byer som Herning, Viborg og så videre er det svært.

Jeg ser for mig, at taxa udvikler sig som turismebranchen, hvor der er meget at lave i perioder, hvorfor det er noget, man kan supplere sin indtægt med. For eksempel kunne hoteller med videre i Midt- og Vestjylland måske have nogle deltidsansatte, der kunne køre bil for hotellet.

Mange steder er der nok ikke arbejde nok til en bil 24 timer i døgnet året rundt. Men mindre kan også gøre det, hvis det at køre taxa kunne være en del af en virksomhed, som også laver andet. Eller som noget, men kunne supplere sin indtægt med. I al fald skal vi være klar til at tænke nyt.

Annonce
Arkivfoto: Jørgen Hansen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Narkokørsel koster kørekortet

Læserbrev

Jeg kommer snart på besøg: Vi er nødt til at hjælpe hinanden

Læserbrev: Jeg er beæret over, at de lokale håndværksvirksomheder har sagt ja til, at jeg skal stå i spidsen for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland. Der venter mange opgaver forude. Vi skal fortsætte med at prioritere erhvervsvenligheden i vores lokale kommuner, og vi skal fortsætte det lange seje træk med allerede i folkeskolen at vise eleverne de mange muligheder, en erhvervsuddannelse giver. Ringkøbing, Struer, Skive og Holstebro gør en stor indsats i det partnerskab, kommunerne har med Dansk Byggeri. Jeg håber, at også Lemvig, Viborg, Herning og Ikast-Brande vil støtte op om den dagsorden og indgå en partnerskabsaftale med os. Hvis vores lokale virksomheder også i fremtiden skal kunne finde deres medarbejdere i nærområdet, er vi nødt til at hjælpe hinanden. Både nu og i fremtiden vil den grønne dagsorden også komme til at påvirke alt fra vores hjem til vores arbejdspladser, og her spiller vores lokale bygge- og anlægsvirksomheder en stor rolle. Der skal bygges mere bæredygtigt, der skal energirenoveres, så vi bruger så lidt energi som muligt, og både maskiner og byggematerialer skal have mindst mulig CO2-udledning. Jeg håber, at kommunerne vil tage de første skridt og være med til at sætte skub i den grønne udvikling i Midt- og Vestjylland. Og politikerne på Christiansborg skal sørge for de rigtige rammer, der gør det muligt og attraktivt for både kommuner og private at følge den grønne sti. Jeg glæder mig til at komme rundt i Midt- og Vestjylland og møde både borgmestre, kommunaldirektører, embedsmænd lærere, elever og virksomheder. Jeg ser frem til, at vi både lytter til hinanden og hjælper hinanden med at sikre, at vores lokalområde også i fremtiden vil være attraktivt for både virksomheder og borgere.

Annonce