Annonce
Læserbrev

Tanker efter dialogmødet: Ét skoledistrikt i Ringkøbing

Læserbrev: Tanker fra et interessant dialogmøde om ét skoledistrikt i Ringkøbing:

Man vælger ikke først skole i 0. klasse, men allerede når man vælger børnehave. For det er her, børnenes relationer starter. Man ønsker at starte i 0. klasse med vennerne fra børnehaven. Derfor bør justeringer også tidligst få effekt for de børn der starter i børnehaven august 2020, og ikke for den årgang, der forlader børnehaven næste sommer. De har valgt børnehave og dermed også allerede valgt skole.

Begge skoler skal fortsat have indskoling (0.-3. klasse). Det er afgørende for bosætningen i hele Ringkøbing. Når man har købt hus/grund tæt på sin kommende skole, så er det naturligvis også der, børnene skal gå.

Dansk sprog og kultur skal være det, der binder en klasse sammen. Udfordringen er ikke nødvendigvis antallet af tosprogede. Men hvis flere børn i en klasse taler et andet fællessprog end dansk, så opstår der subkulturer. Det er på den del, der skal indføres et loft. Så det handler i højere grad om sammensætningen i den enkelte klasse fremfor antallet af tosprogede.

Hvorfor ikke løse opgaven på tværs af flere skoler? Der er børnehaver og skoler i de nærmeste mindre byer, der både kan og vil. Forhåbentlig vil friskolerne også hjælpe?

Fritids og foreningslivet skal også inddrages. Integration foregår ikke ”kun” i hverdage fra kl. 8-14 men også eftermiddage/aftener og i weekenden.

Boligforeningens formidling af boliger er også en del af løsningen. Vi skal i langt højere grad end tidligere benytte hele kommunen fremfor at samle grupper af borgere ét sted.

Ikke mindst: Husk det er forældrenes børn. Lyt til forældrenes ønsker og inddrag dem tidligt. Dette gælder for alle børn og familier – uanset baggrund.

Med fornuftige og rettidige løsninger kan vi på en ordentlig og værdig måde løse opgaven for alle byens børn. Dette er blot nogle indledende opmærksomhedspunkter, og det bliver spændende at følge det videre forløb.

Annonce
Ringkøbing: Lennart Qvist (V) til Ringkøbing Skjern kommunes valgfest i Rofi centeret i Ringkøbing på valgdagen under Regions- og Kommunalvalget 2017, tirsdag den 21. november 2017. Foto Jørgen Kirk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce