Annonce
Klumme

Tak fordi I passer på vores fremtid

Klummeskribent Martine Brumsbjerg.

Jeg ved det, jeg ved det. Klima mig her, klima mig der, klima mig alle verdens mulige og umulige vegne. Slipper vi da aldrig for at høre om det depressive møg, tænker du måske. Og svaret er nej, men jeg synes alligevel, at du skal læse videre, for i dag har jeg for en gangs skyld ikke tænkt mig at skælde ud eller argumentere vredt og utålmodigt. Ikke at jeg er færdig med den slags - men i dag får du i stedet for en lille positiv klimabemærkning, ja, måske ligefrem en lille glad klimahistorie. Og et stort tak.

Der er mange, der har holdninger til klima. Der er især mange unge, der har holdninger til klima og med rigtig god grund; det er jo trods alt vores fremtid, det handler om. Mange af os har alt for ofte oplevet at blive latterliggjort på de sociale medier og latterliggørelsen er ofte kommet fra den ældre generation, som på en eller anden måde ikke har haft forståelsen for alvoren af problemet.

Men spørgsmålet er; er alle fra den ældre generation så bare nogle sure citroner uden forståelse for problemet? Det tror jeg faktisk ikke.

Jeg står en gang imellem i baren på Generator i Ringkøbing og skænker øl og drinks til de glade koncertgængere. Det er i sig selv altid en fornøjelse, fordi alle altid er i godt humør. Men en aften var det ikke kun gæsternes humør, der gjorde mig glad. Efterhånden som de fleste havde fået deres første øl og også havde drukket den, så var der behov for øl nummer to. Trofast stillede folk sig i kø og langt de fleste bad om, at det samme krus blev fyldt igen, for vi skal jo passe på miljøet. Og plastik er ikke godt for hverken miljø eller klima.

Når man står i en bar, kan der sommetider blive lidt travlt og så kan man let komme til at snuppe et nyt krus i forbifarten - men så var det, at en mand meget hurtigt gjorde opmærksom på, at vi skulle smide det nye krus fra os, for vi skulle passe på miljøet, hvorfor det var meget vigtigt at genbruge krusene. Jeg må indrømme, at det faktisk overraskede mig, at alle var så opmærksomme på, at vi genbrugte krusene. Det ville ikke have overrasket mig, hvis det var folk på min egen alder, fordi det ville være så selvfølgeligt på en eller anden måde, hvorimod jeg slet ikke fandt det ligeså selvfølgeligt, så snart det drejede sig om folk over 40. Ja, jeg må vist faktisk sige undskyld for, at jeg har haft den fordom.

Det korte af det lange er, at jeg ønsker at sige tak. Det er nemt at være sur og det er nemt at beskylde hinanden for alverdens ting. Nogle har endda snakket om en direkte generationskløft, når der skulle diskuteres klima. Den findes desværre - men altså kun til dels. Der er mange forældre og bedsteforældre derude, der har fanget budskabet. Måske man bare skal løfte blikket lidt fra alle de grumme facebookkommentarer. I den virkelige verden er alting måske ikke så sort, som det ellers kan se ud.

Det er i hvert fald vigtigt, at man husker at sige tak eller husker at rose, så snart der er god grund til det. På den måde minder vi mennesker jo trods alt lidt om hunde, for hvis vi bliver takket og rost tilstrækkelig mange gange for en handling, så er der større chance for, at vi bliver ved med at gøre den gode gerning.

Så tak. Tak fordi I passer på vores fremtid.

Annonce

Der er mange forældre og bedsteforældre derude, der har fanget budskabet. Måske man bare skal løfte blikket lidt fra alle de grumme facebookkommentarer. I den virkelige verden er alting måske ikke så sort, som det ellers kan se ud.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Fulderik havde problemer med toget

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Ringkøbing

12. december-nissen: - Jeg har 38 timers lønnet arbejde om ugen. Herudover går der en del tid med frivilligt foreningsarbejde og ufrivilligt husarbejde

Skjern For abonnenter

Viceborgmester: Jeg synes, det er ærgerligt, at Skjern nu mister chancen for at udvikle midtbyen

Annonce