Annonce
Videbæk/Skjern

Tæt på 100 år: Der skal pustes nyt liv i den gamle jernbanestrækning

Naturen langs den gamle Herborg-bane har gennem 30 år fået lov til at passe sig selv, hvilket giver en stor og spændende biodiversitet. Foto: Mikkel Jezequel
Skinnecyklerne på strækningen mellem Videbæk og Skjern skal være lettere, og naturen skal fremhæves. Men det kræver likes, hvis der skal være råd til det.

HERBORG/SKJERN: - Vi er lidt sent ude, men nu tager vi chancen og ser, om vi kan komme i betragtning, fortæller Torben Werge Møller.

Han taler på vegne ad VSV&MJ, også kendt som Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane, der igen nok er bedst kendt som den forening, der gennem 25 år har udlejet skinnecyklerne til både lokale og til turister på den gamle jernbanestrækning mellem Videbæk og Skjern.

Til næste år fylder den nedlagte jernbanen 100 år, og den trænger efterhånden til en kærlig hånd og ikke mindst lidt fornyelse, såsom lettere skinnecykler, informationstavler, bedre rastepladser og digitale informationsmuligheder.

Men det koster flere penge end den frivillige forening kan hente hjem ved at udleje skinnecyklerne. De penge går i øvrigt til at vedligeholde den gamle stationsbygning i Herborg og ruten generelt.

Annonce

Herborg-banen

Togbanen mellem Skjern og Videbæk åbnede i 1920. I 1955 stoppede passagertogene med at køre, mens godstransporten fortsatte frem til 1970'erne.

I dag ejer Ringkøbing-Skjern Kommunen banen, mens Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane har brugsretten.

Foreningen vedligeholder Herborg Station, banearealer og bevoksning langs banen. Indsatsen er frivillig, mens udgifterne dækkes af de penge, der tjenes på at udleje skinnecykler.

Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane er at finde på Facebook, ligesom man har egen hjemmeside: www.vsvmj.dk

Lettere cykler og mange penge

- Selvom udlejningen af skinnecyklerne er populært, har vi over en periode haft en stagnation i udlejningen og oplever nu faktisk en lille tilbagegang, og det fortjener skinnecyklerne ikke, siger Torben Werge Møller.

Derfor håber foreningen at komme i betragtning til en sum penge fra RealDanias Underværker-kampagne.

- Vi søger om 626.000 kroner, der skal bruges på de små og store forslag, som er i vores revitaliseringsplan, forklarer Torben Werge Møller.

Foreningen har vendt jernbanestrækningens fremtid med Ringkøbing-Skjern Kommune, som ejer og udlejer strækningen til VSV&MJ mod, at man holder den vedlige.

- Vi vil gerne gøre noget ved faciliteterne på strækningen, forklarer Torben Møller Werge om ønskelisten.

Med i app'en

Rastepladserne langs ruten er nedslidte og skal fornyes, ligesom de gamle skinnecykler er tunge og bør udskiftes med lettere udgaver. Langs ruten er der gamle kilometersten, der skal være synlige og males som ved banens begyndelse i 1920. Ved banens oprettelse var der desuden et trinbræt ved Risdal, som man ønsker at genetablere, ligesom Herborg Stations omgivelser, såsom toiletter, trænger til en renovering.

Desuden vil man gerne være at finde i kommunens app "Fjorden Rundt", hvor man blandt andet kan læge de såkaldte POI (Points Of Interest) ind, der kan bestå af naturfortællinger eller historiske beretninger. Langs ruten ønsker foreningen også at opstille informationstavler, hvor gæsterne kan læse om lokalhistorien.

Sidst, men ikke mindst er naturen langs banen værd at gøre opmærksom på i app’en som et POI-punkt. Strækningen har en bred biodiversitet, da den ikke er blevet sprøjtet siden 1970’erne, og foreningen ønsker at en faunaekspert skal gennemgå strækningen for at skabe en faunafortælling.

Skinnecyklerne er tunge at løfte for brugerne, da de er lavet af stål. De har i øvrigt også en del år på bagen, så der er behov for nye. Arkivfoto

Optimisme i behold

Renoveringen af Herborg Station, etablering af Risdal trinbræt og bedre rastepladser er de største poster på budgettet. Til sammen løber de op i over 410.000 kroner.

- Vi må se, om vi kan skaffe opbakning og få del i puljen. Ellers er dette blot begyndelsen. Der er andre fonde, vi kan spørge. Vi har i hvert fald optimismen, fortæller Torben Werge Møller.

For overhovedet at komme i betragtning til støtte skal revitaliseringsplanen for den snart 100 år gamle jernbanestrækning have mindst have mindst 200 likes på RealDanias side underværker.dk senest 16. september. Indtil videre går det fint, da 136 i skrivende stund har vendt tommelfingeren i vejret til projektet.

Rastepladserne langs banestrækningen trænger til et gevaldigt løft. Arkivfoto
Foreningen bag Herborg-banen har lagt en revitaliseringsplan med ønsker for hele strækningen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Ørskovs mor ansat i stilling, som datteren fik trumfet igennem i byrådet

Læserbrev

Burde Danmarks Naturfredningsforening skifte navn til Danmarks NaturForureningsForening?

Læserbrev: Jeg synes, det er beskæmmende endnu en gang at se Danmarks Naturfredningsforening demonstrere sin magt, bare fordi de kan, og samtidig bruge naturbeskyttelseshensyn som undskyldning eller påskud. Sagen vedrørende 11 sommerhusområder på Holmsland Klit, hvor der af juridiske årsager skal dispenseres fra §3-restriktioner, når der skal bygges om, bygges til eller nybygges, er endnu et eksempel på DN's evige trang til at demonstrere magt uden skelen til, om det nødvendigvis gavner naturen. Jeg tror, alle med bare minimal indsigt i denne sag er enige om, at det er rent juristeri, når kommunerne ikke i tide fik lokalplanerne på plads i disse såkaldte "aftaleområder", inden den nuværende naturbeskyttelseslov trådte i kraft i starten af halvfemserne. Nu er de berørte grundejere så blevet gidsler i en sag, hvor DN åbenbart har trang til at demonstrere sin magt. Dette uagtet, at parterne i sagen er enige om, at ingen har begået denne juridiske fodfejl med forsæt. Men tilbage til naturen, som bør være DN's fokus i denne sag. Foregår der rent faktisk overgreb på uerstattelig og jomfruelig klit hede i disse områder? For overblikkets skyld skal vi huske på, at små 10 procent af Danmarks areal for nuværende er §3-område og herunder stort set al ubebygget areal på Holmsland Klit. Vi vader i bogstaveligste forstand i natur til knæene, uanset hvilken vej vi skal. Det er efterhånden almindeligt at DN er første hurdle, uanset hvad der skal laves. Om det er oprensning af en gammel grøft eller renovering af en sti eller bare udskiftning af et tørrestativ, så skal DN høres og være tilfreds. I denne sag snakker vi om 7-800 sommerhusgrunde, altså sandsynligvis knap 100 hektar. Det kan så vurderes i forhold til de cirka 25.000 hektar §3-arealer, der er alene i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er da også forkasteligt, at vi som borgere skulle formaste os til at bruge en lille smule natur. Nu er DN heldigvis blevet enig med sig selv om, at hvis bare der er hyben nok på grunden, så vil man ikke bruge sin magt ... Så kære grundejere; få nu smidt nogle hyben i jorden, så er der ikke flere problemer med DN. Hyben er i øvrigt en invasiv plante, som stat, kommuner og private, herunder grundejerforeninger, bruger en masse energi og penge på at bekæmpe i klitterne.

Kultur

Børnetegning som altertavle og ingen Jesus på korset: Lettere amputeret kirke genåbner

Annonce