Annonce
Videbæk/Skjern

Tæt på 100 år: Der skal pustes nyt liv i den gamle jernbanestrækning

Naturen langs den gamle Herborg-bane har gennem 30 år fået lov til at passe sig selv, hvilket giver en stor og spændende biodiversitet. Foto: Mikkel Jezequel
Skinnecyklerne på strækningen mellem Videbæk og Skjern skal være lettere, og naturen skal fremhæves. Men det kræver likes, hvis der skal være råd til det.

HERBORG/SKJERN: - Vi er lidt sent ude, men nu tager vi chancen og ser, om vi kan komme i betragtning, fortæller Torben Werge Møller.

Han taler på vegne ad VSV&MJ, også kendt som Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane, der igen nok er bedst kendt som den forening, der gennem 25 år har udlejet skinnecyklerne til både lokale og til turister på den gamle jernbanestrækning mellem Videbæk og Skjern.

Til næste år fylder den nedlagte jernbanen 100 år, og den trænger efterhånden til en kærlig hånd og ikke mindst lidt fornyelse, såsom lettere skinnecykler, informationstavler, bedre rastepladser og digitale informationsmuligheder.

Men det koster flere penge end den frivillige forening kan hente hjem ved at udleje skinnecyklerne. De penge går i øvrigt til at vedligeholde den gamle stationsbygning i Herborg og ruten generelt.

Herborg-banen

Togbanen mellem Skjern og Videbæk åbnede i 1920. I 1955 stoppede passagertogene med at køre, mens godstransporten fortsatte frem til 1970'erne.

I dag ejer Ringkøbing-Skjern Kommunen banen, mens Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane har brugsretten.

Foreningen vedligeholder Herborg Station, banearealer og bevoksning langs banen. Indsatsen er frivillig, mens udgifterne dækkes af de penge, der tjenes på at udleje skinnecykler.

Videbæk-Skjern Veteran- & Modeljernbane er at finde på Facebook, ligesom man har egen hjemmeside: www.vsvmj.dk

Lettere cykler og mange penge

- Selvom udlejningen af skinnecyklerne er populært, har vi over en periode haft en stagnation i udlejningen og oplever nu faktisk en lille tilbagegang, og det fortjener skinnecyklerne ikke, siger Torben Werge Møller.

Derfor håber foreningen at komme i betragtning til en sum penge fra RealDanias Underværker-kampagne.

- Vi søger om 626.000 kroner, der skal bruges på de små og store forslag, som er i vores revitaliseringsplan, forklarer Torben Werge Møller.

Foreningen har vendt jernbanestrækningens fremtid med Ringkøbing-Skjern Kommune, som ejer og udlejer strækningen til VSV&MJ mod, at man holder den vedlige.

- Vi vil gerne gøre noget ved faciliteterne på strækningen, forklarer Torben Møller Werge om ønskelisten.

Med i app'en

Rastepladserne langs ruten er nedslidte og skal fornyes, ligesom de gamle skinnecykler er tunge og bør udskiftes med lettere udgaver. Langs ruten er der gamle kilometersten, der skal være synlige og males som ved banens begyndelse i 1920. Ved banens oprettelse var der desuden et trinbræt ved Risdal, som man ønsker at genetablere, ligesom Herborg Stations omgivelser, såsom toiletter, trænger til en renovering.

Desuden vil man gerne være at finde i kommunens app "Fjorden Rundt", hvor man blandt andet kan læge de såkaldte POI (Points Of Interest) ind, der kan bestå af naturfortællinger eller historiske beretninger. Langs ruten ønsker foreningen også at opstille informationstavler, hvor gæsterne kan læse om lokalhistorien.

Sidst, men ikke mindst er naturen langs banen værd at gøre opmærksom på i app’en som et POI-punkt. Strækningen har en bred biodiversitet, da den ikke er blevet sprøjtet siden 1970’erne, og foreningen ønsker at en faunaekspert skal gennemgå strækningen for at skabe en faunafortælling.

Skinnecyklerne er tunge at løfte for brugerne, da de er lavet af stål. De har i øvrigt også en del år på bagen, så der er behov for nye. Arkivfoto

Optimisme i behold

Renoveringen af Herborg Station, etablering af Risdal trinbræt og bedre rastepladser er de største poster på budgettet. Til sammen løber de op i over 410.000 kroner.

- Vi må se, om vi kan skaffe opbakning og få del i puljen. Ellers er dette blot begyndelsen. Der er andre fonde, vi kan spørge. Vi har i hvert fald optimismen, fortæller Torben Werge Møller.

For overhovedet at komme i betragtning til støtte skal revitaliseringsplanen for den snart 100 år gamle jernbanestrækning have mindst have mindst 200 likes på RealDanias side underværker.dk senest 16. september. Indtil videre går det fint, da 136 i skrivende stund har vendt tommelfingeren i vejret til projektet.

Rastepladserne langs banestrækningen trænger til et gevaldigt løft. Arkivfoto
Foreningen bag Herborg-banen har lagt en revitaliseringsplan med ønsker for hele strækningen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Overforbrug: Mere genbrug af plastsække og -poser

Læserbrev: I et svar til mig fra Ringkøbing-Skjern Kommune fremgår, at man fremover vil ændre instruks, vedrørende plastsække og –poser, idet der nu på kommunens genbrugspladser bliver skiltet med opfordringen: 'Tøm plastsække og -poser, så de kan genbruges'. Som jeg tidligere har været inde på, er det et stort overforbrug / plastsvineri med blandt andet plastsække, der finder sted. Og så er genbrug af plastsække en vej til formindskelse heraf. Borgmester Hans Østergaard har tidligere, i brev til mig, takket mig for min indsats på området og skriver videre: ”Jeg er overordnet helt enig med dig i, at vi skal være meget opmærksomme på plastproblematikken, og finde løsninger på denne”. En af disse løsninger er at genbruge plastsække. Og det er da skønt, at Ringkøbing-Skjern Kommune er de første, der går ind for genbrug af plastsække og –poser. Der er trods alt, på landsplan, også en stor besparelse herved. Der kører p.t. en kampagne på tv der hedder: ”Plant et træ for 20 kroner”. Ifølge Danmarks Statistik er der cirka 2,7 millioner husstande i Danmark. Hvis alle kommuner går ind for ideen om at genbruge plastsække, ville landets borgere på årsbasis, efter mine beregninger, kunne spare cirka 150 millioner kroner. Og det kunne der så plantes cirka 7,5 millioner træer for. Og jeg tror, at alle er enige i, at der er mere brug for at plante træer end for et unødvendigt stort forbrug af plastsække og –poser.

Ringkøbing For abonnenter

Økonom bakker rektorer op: Skolearbejdet er hovedbeskæftigelsen

Annonce