Annonce
Udland

Tænketank: På høje tid med EU-indsats for højere flypriser

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Flytrafikken har for længe været favoriseret, så EU-initiativ for højere priser er godt nyt, mener Concito.

- Det er en rigtig god nyhed.

Sådan lyder reaktionen fra Henrik Gudmundsson, der er seniorkonsulent ved den grønne tænketank Concito, efter at ni EU-lande torsdag underskrev en direkte opfordring til EU-Kommissionen om at præsentere forslag, der vil bringe prisen på flyrejser op.

- Alt for længe har reguleringen på området været for svag, og det er den stadigvæk, hvis man vil have klimapåvirkningen under kontrol, tilføjer Henrik Gudmundsson.

Formålet med erklæringen, som blandt andet Danmark er medunderskriver på, er, at passagerer i højere grad skal betale for den forurening, som de bidrager til, når de rejser med fly.

Og det er en god idé, mener Henrik Gudmundsson. Han mener, at internationale aftaler er afgørende, hvis man vil reducere CO2-udledningen fra flytrafikken.

- Det er godt, at flere lande går sammen, fordi flytrafikken er meget international, og det er godt at se, at Danmark er med i den kreds, for vi har hidtil været meget passiv omkring alt, hvad der handler om klimapåvirkning og flytrafik, siger han.

Ifølge Henrik Gudmundsson har luftfartssektoren i mange år haft for gunstige vilkår, hvilket har presset priserne i bund.

- Der er ingen brændstofafgifter og ingen moms, og man må sige, at sektoren har fløjet under radaren. Og det er bevidst, fordi man har villet fremme samhandlen og samkvemmet globalt.

- Derfor har man syntes, at alle bånd skulle fjernes, og det er inkarneret i aftaler og EU-regler, siger han.

Spørgsmål: Hvad vil være den mest effektive vej mod at sikre, at passagererne betaler en pris, der svarer til klimaaftrykket ved flyrejser?

- Det mest effektive vil være, hvis man globalt kunne blive enige om en CO2-afgift, så alle lande og selskaber skulle betale det samme. Det er desværre svært at forestille sig.

- Derudover er der EUs' kvotesystem, som kunne skærpes. Det vil sige, at man pålægger selskaber at købe CO2-kvoter. Det gør man internt i Europa i dag til en vis grad, men det er ikke særlig mange penge, det drejer sig om, så det er også et område, man kunne kigge på, siger Henrik Gudmundsson.

Også i Klimarådet anbefaler man højere priser på flybilletter.

- Billigere flybilletter fører til øget efterspørgsel efter flyrejser og dermed højere udledninger af drivhusgasser, skriver rådet ifølge dagbladet Information i et notat rettet mod de politikere, der i disse dage forhandler finanslov.

Rådet anbefaler, at man starter med at indføre passagerafgifter. Det kan ifølge beregninger fra EU-Kommissionen reducere passagertallet og udledningerne med fire procent.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Vil Socialdemokratiet skabe et Danmark i ubalance?

Læserbrev: Det glæder mig, at Socialdemokratiet efter massivt pres fra befolkningen og samtlige af folketingets partier har droppet planerne om at skære millioner i støtten til landets fri- og privatskoler. Det betyder, at ni skoler i Midtjylland kan ånde lettet op – for de planlagte besparelser ville have tvunget dem til at lukke og slukke. At det ikke sker, er en kæmpe gevinst for de små sogne, som er dybt afhængige af skolernes overlevelse. Desværre er Socialdemokratiets ambitioner om at skade landdistrikterne ikke lagt helt i graven. Det gælder flere centrale områder, hvor Venstre har kæmpet for et Danmark i bedre balance. En af disse er bredbåndsdækningen. For selvom, at Danmark er en af de mest digitaliserede samfund i verden, kan udviklingen ikke mærkes i alle dele af landet. Venstre arbejder derfor hårdt for en tidssvarende og tilgængelig digital infrastruktur i hele Danmark. Med vores ambitiøse bredbåndspulje har vi fra 2016-2018 givet tilskud til hurtigere internet til mere end 12.000 danske adresser – heraf 2.070 i Midtjylland. Målet var de tyndt befolkede områder, hvorfor det var helt naturligt at over 98 pct. af adresserne var i landzoner, sidst bredbåndspuljen blev uddelt. Disse initiativer var strengt nødvendige, da vi overtog regeringsmagten i 2015, hvor den afgåede socialdemokratiske regering havde overset området. Det samme gør sig gældende nu, hvor den nye socialdemokratiske regering ikke viderefører vores succesfulde bredbåndspulje i deres finanslovsforslag for 2020. Det bekymrer mig oprigtigt. For det er ikke rimeligt, at nogle danskere har begrænset adgang til eksempelvis kontakt med det offentlige eller en arbejdsdag hjemmefra. Ej heller skal forældre i landdistrikterne have flakkende internetforbindelse, når de logger på skolernes kommunikationsplatform Aula. Torsdag indkaldte Venstre Klima- Energi- og Forsyningsministeren Dan Jørgensen til samråd for at høre, hvordan ministeren vil sikre bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet. Ministeren blev irriteret over, at vi kigger ham over skulderen. Men det er vi jo nødt til. For tænk sig, hvad der kunne være sket, hvis vi ikke havde kigget Børne- og undervisningsministeren over skulderen i debatten om friskolerne. Der tegner sig et mønster i Socialdemokratiets politik, som desværre ikke stopper ved friskolerne og bredbåndsdækningen. Venstre har gennemført en fødevare- og landbrugspakke, som udover at sikre landbruget gode rammevilkår, øger væksten og arbejdspladserne. Jeg er stolt af dansk landbrug, som er et af de mest klima- og miljøeffektive i EU, og jeg ved, at vi kan blive endnu bedre. Det skal vi arbejde sammen for at sikre. Men det er ikke den rigtige løsning at tilbagerulle fødevare- og landbrugspakken, som flere af regeringens støttepartier peger på. Strengere regulering vil tvinge produktionen til udlandet og i sidste ende ikke gøre noget godt for hverken klimaet eller de jobs i fødevareindustrien. Det undrer mig, hvis Socialdemokratiet vil ændre Venstres fødevare- og landbrugspakke, og dermed risikere danske arbejdspladser i landdistrikterne. God infrastruktur gør ligeledes livet lettere for borgerne i landdistrikterne. Det kan være hæmmende for både vækst og velfærd, når kollegerne eller mor og far er fastlåst i trafikken. Derfor prioriterede Venstre at investere i flere og bedre veje, da vi sidst sad i regering. Vi afsatte penge til at lukke motorvejshullerne om Herning og udvide både rute 15 til Ringkøbing og rute 34 til Skive. Det ærgrer mig, at Socialdemokratiet har sat området helt på standby. Samtidigt prioriteres flere dyre jernbaneprojekter, som man langt fra får glæde af i alle dele af landet. På denne baggrund bliver vi nødt til at spørge: Hvad har Socialdemokratiet tænkt sig at gøre for at forhindre et Danmark i ubalance?

Skjern For abonnenter

Sammenlægning af andelskasser: Faster Andelskasse beholder styrkeforholdet - og har tjekket bøgerne efter

Skjern

Faster Andelskasse skal sammenlægges med københavnsk pengeinstitut

Annonce