Annonce
Navne

Tårevædet farvel mellem 30 lande

Eleverne på Danmarks Internationale Efterskole i Vedersø stod selv for en stor del af underholdningen ved afslutningen. Her ses Dinora Karlsen Herns, Danmark/Guatemala, der sang flere fine sange. PR Foto


Vedersø: Danmarks Internationale Efterskole i Vedersø har afsluttet sit tredje år, og i år har studerende fra seks forskellige kontinenter delt hverdag og skabt et globalt netværk.

The International er en efterskole i alle ordets betydninger, men det er også en anderledes skole.

Alt i hverdagen, og ikke blot undervisningen, foregår på engelsk, hvilket gør det muligt for elever fra hele verden kan møde hinanden og skabe venskaber og forståelse på tværs af kulturer.

Eleverne kommer fra lande som England, Danmark, Tjekkiet, Australien, Kina, Thailand, Guatemala med flere. Elevflokken har skab et unikt sammenhold på tværs af forskelligheder.

- Det har været et rigtigt godt år fyld med nye oplevelser takket være elever og lærere. Det bedste har helt bestemt været eleverne, og i dag slog det mig for alvor, hvor meget jeg kommer til at savne dem, sagde Carlos "Charlie" Goldstein fra Panama ved afslutningen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce