Ringkøbing-Skjern

Svend Boye færdig som spindoktor for Kristian Andersen

Svend Boye Thomsen. Foto Jørgen Kirk
Byrådsmedlem og journalist Svend Boye Thomsen trækker sig som presserådgiver for kristendemokraten.

Ringkøbing-Skjern: "Jeg har meddelt Kristian Andersen, at jeg trækker mig fra mit arbejde som spindoktor for ham. Jeg håber, han kommer i Folketinget, men det er af forskellige årsager mest fornuftigt, at vi afbryder samarbejdet".

Med denne opdatering på Facebook sent torsdag aften meddelte Svend Boye Thomsen, byrådsmedlem og indehaver af virksomheden Vestjysk Kommunikation, at han ikke længere arbejder for kristendemokraten Kristian Andersen.

Dagbladet har været i kontakt med Svend Boye Thomsen. Han ønsker ikke at kommentere det yderligere på nuværende tidspunkt.

Ifølge Iver Poulsen, som er formand for Kristendemokraterne i Ringkøbing-Skjern, er det Svend Boye Thomsen, der har taget initiativ til at afbryde samarbejdet. Årsagen skulle ifølge Iver Poulsen være sygdom.

- Svend er syg. Han har det ikke for godt, siger Iver Poulsen, der ikke har yderligere kommentarer.

Turbulent periode

Det bratte stop som spindoktor er kulmination på en turbulent periode for Svend Boye Thomsen.

Hele sagen begyndte, da Dagbladet den 20. marts fortalte, at Kristendemokraterne havde hyret Boye Thomsen som spindoktor for Kristian Andersen.

- Han skal ikke ind og blande sig i vores politiske program, men hjælpe os med den strategiske planlægning forbindelse med valgkampen og sørge for, at vores kampagnebudget bliver brugt rigtigt. Han har politisk tæft, har selv ført valgkamp og kender vores område - og så er han en dygtig journalist, og det kan vi bruge, forklarede Kristian Andersen.

I første omgang vakte den umage alliance mellem Venstre-byrådsmedlemmet Boye Thomsen og byrådskollegaen Kristian Andersen ikke bekymring hos Venstre. Det til trods for, at Boye Thomsens opgave er at få Kristian Andersen valgt til Folketinget, hvilket vil være på bekostning af Venstres egen kandidat Kenneth Mikkelsen. Andersen og Mikkelsen kæmper om de samme stemmer, så fra flere sider blev der rejst tvivl om Boye Thomsens loyalitet over for sit eget parti.

Venstres landledelse blev bekendt med sagen, men Venstre i Ringkøbing-Skjern stod fast og fredede Svend Boye.

Kommuneformand Hans Christian Tylvad sagde, at Boye Thomsen kunne blive indtil videre.

Det kom derfor som lyn fra en klar himmel, da Svend Boye Thomsen den 5. april meddelte, at han meldte sig ud af Venstre for at blive løsgænger.

- Hvis ikke jeg var gået selv, så havde landsledelsen smidt mig ud efter folketingsvalget, er jeg overbevist om. De vil bare stoppe bøvlehovederne fra Vestjylland. Nu har jeg valgt at gå selv. Det betyder meget for mig at være et ærligt menneske, og det kan jeg bedst være, hvis jeg ikke er medlem, forklarede Svend Boye Thomsen.

Endnu ingen kommentar

Det har endnu ikke været muligt at komme i kontakt med Kristian Andersen for en kommentar.

Sikkert er det dog, at hans valgkampagne kører videre uden spindoktoren.

I dag skal han således mødes med to aviser og med DR’s Tv-avisen.

Dagbladet følger sagen.

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Heinz Peters' søn blev reddet efter flere timer i vandet: - Det eneste, man føler i det øjeblik, er ren taknemmelighed

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

Hvide Sande

Lokker med fantastisk personalemad: Waterz søger frivillige

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce