Annonce
Vestjylland

Svært at få en taxa uden for 7500

Det kan være rigtig svært at få en taxa i stationsbyerne - og udenfor. Arkivfoto
Flere steder i kommunen er det praktisk talt umuligt at få sendt en taxa ud.

Ulfborg: Det er efterhånden flere gange dagligt, at vognmændene i Holstebro Taxa må sige nej, når kunderne ringer fra Ulfborg- eller Vemb-området for at få en hyrevogn ud.

- Vi har opringninger hver dag fra folk fra Ulfborg, der gerne vil ud til eksempelvis Husby. Dem er vi nødt til at afvise, for der er ikke økonomi i at køre turen, siger Ove Nielsen, der er næstformand i Holstebro Taxa.

I weekenden ser det endnu værre ud. Her vurderer vognmanden, at der er syv til ti kunder, man må sige nej til.

Og det kan mærkes de steder, der efterspørger taxaerne. Blandt andet hos Vedersø Klit Camping.

- Det er mest et problem henover sommeren. Især når folk skal herfra og til stationen i Ulfborg - er det stort set umuligt at skaffe en taxa. Så ender det som oftest med, at vi enten selv kører, eller finder nogle lokale, der kan, siger indehaver af campingpladsen, Tage Gammelgaard, der vurderer, at det er en gang eller to i ugen i sommerperioden, at pladsen står med skuffede gæster.

Annonce

Halvanden time

Også på Gæstgivergården i Ulfborg har man vanskeligt ved at få en hyrevogn ud.

- Det kan godt lade sig gøre - en gang imellem. Men ofte får vi at vide, at der kommer til at gå halvanden time, før de kommer ud, forklarer Milosz Juszczak, der arbejder som kok på Gæstgivergården.

- Vi har endda haft en gæst, der et par dage forinden havde været til noget madarrangement i Odense, og som havde fået maveforgiftning af nogle østers dernede. Han fik det så skidt, mens han var her, og heller ikke han kunne få en taxa, så det endte med, at vi ventede på en ambulance i stedet, siger han.

Hos Vinderup Lægehus kører patienterne, hvis ikke de er i bil, ofte med flextrafik. Men når det et par gange i måneden hænder, at de hellere vil med taxa, er der også her langt til servicen.

- Det hænder, at man siger, at man ikke kan tage kørslen, eller også går der en time, før der kommer nogen, og Holstebro-taxaerne gider ikke køre herud, siger Karen Lise Lorentsen, lægesekretær i lægehuset.

Ingen problemer

Der er dog også dem, der intet problem har haft med taxaerne overhovedet. Som på Borbjerg Mølle Kro:

- Vi har absolut ingen problemer. De kommer med det samme. Det tager ikke mere end et kvarter til tyve minutter, så vi har et tæskegodt samarbejde, siger Mark Harpøth, indehaver af kroen.

Billedet er det samme på Nr. Vosborg:

- Jeg synes ikke, det er så svært at få en taxa herud. Der går en tyve minutter maks, og vi oplever ikke de store problemer, siger receptionist Sara Vad.

Ikke betale sig

Ifølge en ny analyse fra Horesta, brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, svarer 77 procent af foreningens medlemmer uden for de større byer, at de oplever problemer med at få en taxa. For 43 procent er problemet blevet større end sidste år, og 21 procent oplever ventetider på over 40 minutter.

Spørger man vognmand Ove Nielsen, er der ikke meget at gøre ved problemet, der ligger forankret i den nye taxalov, som vognmændene i Holstebro tilsluttede sig 1. februar i år:

- Før måtte vi forlange penge for fremkørsel til adressen - det må vi ikke på samme måde nu. Hvis vi skal køre til Ulfborg for eksempel skal turen gå minimum ind til eksempelvis Holstebro kaserne, før turen kan betale sig, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce