Annonce
Biler

Suzuki rydder op: Flere modeller forsvinder ud

Den lille Suzuki Celerio rammes nu af de skærpede miljøkrav og forsvinder fra markedet: Foto Suzuki
Mikrobilen Celerio og den mellemstore Baleno forsvinder nu fra modelprogrammet hos Suzuki, hvor en ny generation af hybrid-modeller, som giver mindre forbrug, er på vej.

Skærpede miljøkrav og ændrede markedsforhold betyder, at Suzuki må sige farvel til to bilmodeller herhjemme. Det handler om mikromodellen Celerio, som forsvinder i løbet af det næste halve år, mens Baleno, som er placeret i feltet mellem mini- og mellemklassen, vil være væk efter sommerferien. Med Celerio ser vi samme mønster som hos andre mærker med mikrobiler i programmet, hvor en opgradering til de nye miljøkrav betyder, at de droppes. Det er f.eks. sket hos Opel med Karl og Adam.

- Det er en model, som ville blive for dyr, hvis den skulle leve op til de nye krav fra EU, konstaterer John Mogensen, som er pressechef hos Suzuki.

Baleno er en model, som Suzuki nu overordret fjerner fra Europa, forklarer John Mogensen.

- Her vil man på europæisk plan koncentrere sine kræfter om andre modeller, siger han.

Baleno, som kom på banen i 2016, bød ellers på forholdsvis avancerede sikkerhedssystemer og mild hybrid-teknologi. Modelprogrammet vokser dog i den anden ende, da Suzuki vil udvide dette med to nye modeller sidst på året, nemlig en stationcar og en SUV.

Annonce
Suzuki Baleno bliver taget af det europæiske marked til fordel for andre modeller. Foto: Suzuki

Mere effektiv

Indtil da opgraderes på motorfronten for at leve op til de nye skrappere EU-krav. Suzukis 12-volts milde hybrider, som tidligere var forbeholdt topmodellerne af Swift og Ignis, og hvor batteri og elmotor aflaster benzinmotoren, bliver nu tilgængelige på alle modeller fra nytår. Det sker for begges vedkommende til priser fra 138.000 kr. for en 1,2 liters Dualjetmotor, der klarer henholdsvis 20,0 km/l og 19,2 km/l, hvilket er noget bedre end i dag. Samtidig er nødbremse nu standard – dog desværre ikke på den billigste Club-model.

Inden for et par måneder følger en forbedret 1,4 liters Boosterjet benzinmotor, der har et kraftigere 48 volts mild hybrid-system.

Den nye motor, som i første omgang introduceres i Vitara og S-Cross, vil sænke forbruget med 15 pct. efter WLTP-normen, mens effektiviteten øges. Systemet, der er koblet sammen med en kraftig starter/generator, slukker motoren helt, når omdrejningstallet er under 1000 omdrejninger, eller hastigheden er under godt 35 km/t. Det er et system, som lades op ved hjælp af bremseenergi. Effektiviteten hjælpes af, at motorkonstruktionen er slanket med 15 kg. I motoren, som i dag yder 140 hk og ændres en smule, stiger momentet en tand til 235 Nm fra 2000 omdr.

Ifølge John Mogensen vil de første nye motorer med de mere avancerede 48-volts systemer kunne fås til Vitara og S-Cross i løbet af foråret, og flere modeller følger senere.

- Vores 2020 bliver ”hybridficering” i hele programmet. Med flere forskellige systemer afhængigt af model. Og så kommer der på ny tilførsler i modelprogrammet sidst på året, lyder det fra John Mogensen.

Den høje Suzuki Vitara bliver en af de første modeller, som får den nye hybridmotor med 48 volts teknologi, som skal sænke forbruget med 15 pct. Foto: Suzuki
Suzuki Swift og Ignis for nu alle den milde hybrid-teknologi, hvor en elmotor hjælper benzinmotoren. Foto: Suzuki
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Galloway-køer mangler stadig deres ejer

Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce