Annonce
Hvide Sande

Surfere giver gerne Hvide Sande medvind med på vejen

Enrico Marotti fra Kroatien tog sig af VM-guldet, da Hvide Sande i sidste uge stod for værtskabet i disciplinen windsurf-slalom. Hos kvinderne blev britiske Jenna Gibson kåret som ny verdensmester. Foto: Brian Engblad/ilostawavein79.com

Hvide Sande har netop dannet ramme om Skandinaviens største vandsportsfestival og et VM for windsurfere - og i dag står projektlederen tilbage med en god fornemmelse.

Hvide Sande: Når man gør sig i at arrangere et stort event, der involverer et internationalt felt af windsurfere og andre vandhunde, er især én ting afgørende: vejret.

- Vi var heldige med vejret - endnu én gang. Vinden kom lige, da vi skulle bruge den, og den stoppede, da vi var færdige.

Sådan siger Katrine Kock Frandsen, projektleder på Skandinaviens største vandsportsfestival, Waterz, der 7. september lagde fra land i Hvide Sande, hvor der en uge senere blev kåret en ny verdensmester i disciplinen windsurf-slalom.

- Det var et af de største VM-løb i mange år, og det er blevet bemærket, at Hvide Sande kan tilbyde nogle forhold, man ikke ser mange steder, tilføjer Katrine Kock Frandsen, der i den forbindelse peger på de vestjyske vindforhold, hele organisationen bag Waterz og det faktum, at man har havet på den ene side og fjorden på den anden.

Annonce

Det var et af de største VM-løb i mange år, og det er blevet bemærket, at Hvide Sande kan tilbyde nogle forhold, man ikke ser mange steder

Katrine Kock Frandsen, projektleder, Waterz

En festival for folket

Hvide Sande er ikke just en metropol, men når det gælder vandsport, er byen tæt på at være verdensklasse.

Ifølge projektlederen hører hun i løbet af sådan en travl uge fra flere sider, at byen eksempelvis også er godt med, når det drejer sig om udvalget af restauranter og overnatningsmuligheder:

- Deltagerne føler sig i høj grad velkomne i byen og i organisationen. Det bliver bemærket, at vi kører med et højt, internationalt niveau, siger Katrine Kock Frandsen, der nu fire gange har stået i spidsen for Waterz.

Arrangementet blev søsat i 2010, og siden er det vokset støt - og altså i år toppet med et VM, der havde deltagelse af 13 kvinder og 70 mænd.

Allerede nu har Katrine Kock Frandsen nogle følere ude i internationalt farvand med henblik på 2019-udgaven af Waterz:

- Et VM falder ikke ned i hatten hvert år, men det kan måske være en world cup-afdeling, vi kan komme til at afvikle, siger projektlederen.

Den slags værtskab er toppen af kransekagen, men som sådan er Waterz en festival, der appellerer til bredden inden for discipliner som windsurfing, wakeboard, stand up paddle og kitesurfing.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce