Annonce
Debat

Sundhedsreform: I vil reparere noget, der ikke er gået i stykker

Svend Taanquist

Reform: Alle i min omgangskreds ved, at jeg ikke holder af Venstrefolk - bortset fra dem, jeg kender personligt; de er meget fine og sympatiske mennesker. En af de venstremænd, jeg har sat særlig meget pris på, er Sønderjyllands første amtsborgmester, Erik Jessen.

Jeg læste for nylig hans erindringer og faldt over hans beskrivelse af et besøg på sindssygehospitalet i Augustenborg. Det var på et tidspunkt, da amtsrådet stod overfor at skulle overtage administrationen af hospitalet fra staten. Det var – skriver Erik Jessen – en barsk oplevelse. Store sovesale, intet privatliv for de indlagte. En seng, en stol og et lille bord det var alt.

Amtsrådet fik hurtigt skabt acceptable forhold. På visse områder endda overmåde fine forhold. Det var en succes.

Jeg løb selv ind i tilsvarende forhold, da jeg kom i Folketinget. Det var på et tidspunkt, hvor socialminister Eva Gredals lovforslag om udlægning af åndssvageforsorgen fra staten til amter og kommuner var næsten færdigt. Selv de daværende statslige ledere kunne se, er her var en opgave, som staten ikke magtede. Det måtte decentraliseres. Og det blev det.

Kommunerne fik ansvaret for den direkte kontakt til klienterne, og amterne fik ansvar for institutionerne. Og jeg tror ikke, nogen er uenig med mig i, at det blev en ubetinget succes.

Det burde regeringen lære af, når den nu søsætter sundhedsreformen.

Det skal siges så kraftigt, som man kan: Der er opgaver, der egner sig til at blive løst af staten, og der er opgaver, der absolut ikke egner sig til at blive løst af staten. Der er en eller anden historie, der ender med udtalelsen: "Og Gud give mig visdom til at skelne mellem de to." Den visdom er regeringen bestemt ikke blevet begavet med.

Trods succesen på de to førstnævnte områder gør regeringen nu det modsatte. Tænk blot på ejendomsvurderinger og indkrævning af gæld; der ser vi nu resultatet af en centralisering. Da det lå hos henholdsvis vurderingsrådene og kommunen virkede det noget nær perfekt.

Her er man virkelig gået i gang med at reparere noget, der ikke er gået i stykker.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Pas på vores by: Stor risiko for domino-effekt i Skjerns bymidte

Læserbrev: Som medlem af Gentænk Skjerns ”handelsgruppe” har jeg været med til at vende og dreje mange muligheder for at få ungdommen fra skolebyen ind til centrum for her at skabe liv ved deres tilstedeværelse, samt mange andre ideer for at skabe aktivitet i byen. Det er en svær opgave, og nu vil man med et snuptag fratage centrum over 100 arbejdspladser og cirka 3000 ugentlige besøgende (ifølge Dagbladet lørdag). Om tallet er 3000 eller blot det halve, og om disse handler eller blot bevæger sig rundt i byen, så vil enhver handelsby juble over at have en ”så stor butik” i deres midte. Eksperter fra blandt andet Dansk Erhverv og formanden for Ringkøbing-Skjerns handelsråd fraråder på det kraftigste at flytte en så stor magnet væk fra centrum og forudser endnu mere butiksdød og et mindre attraktivt centrum. Kommunens planlægning frarådede tilladelse af en Rema 1000 udenfor bymidten, politikerne overhørte dette. Jeg er spændt på at høre planlægningens forudsigelser af konsekvensen i Skjern centrum ved en udflytning af ”rådhuset”. Detailbutikkerne alene i byens midte beskæftiger løst anslået over 200 personer, det er dog en anseelig arbejdsplads, mange flex-jobbere, personer i jobtræning og praktikanter har stor glæde af at have mulighed for at arbejde i byens butikker, en årlig besparelse på (måske?) 750.000 kroner kan hurtig blive opslugt af flere ledige og et ødelagt bybillede. Vil byen være attraktiv at bosætte sig i, hvis centrum bliver ødelagt, eller flytter det ”grå guld” til andre byer eller andre kommuner? Politikernes beslutning om at nedlægge vort gamle rådhus kan blive en lang glidebane, flere butikker er ikke medlem af handelsforeningen andre har meldt sig ud for at spare penge, og mister vi flere butikker, vil en sådan udvikling hurtigt betyde, at der ikke er råd til en bychef, julebelysning, open-by-night. Annoncer i ugeaviser bliver måske også sparet væk, så vil det være svært at have økonomi i ugeaviserne osv. osv. Detailhandlere bruger langt mere tid end en almindelig 37 timers arbejdsuge for måske at kunne tjene en gennemsnitlig løn, det er ikke nogen nem opgave, som nogle fejlagtigt tror. Vi vil alle gerne have butikker og et godt udvalg, men detailhandelen har ikke haft megen medgang i de senere år og er følsom over for alt, hvad der fjerner potentielle kunder. En udflytning af det gamle rådhus, eller blot noget af det, giver en meget stor risiko for at udløse en domino-effekt som beskrevet, og alle med forstand på detailhandel og bycentre fraråder det på det kraftigste. Jeg har forståelse for at den almindelige kommunalpolitiker ikke kan være ekspert på alt, og håber derfor, at man beslutter sig ud fra de råd og oplysninger, der er givet, netop fra eksperter. Rådhuset er jo i øvrigt en af byens seværdige bygninger, og det er godt for bymidten at have en offentlig administrationsbygning, så føler vi os stadig som en købstad. Alt ovenstående er ”for egen regning” men ordene er hørt mange gange.

Skjern Håndbold For abonnenter

Skadet Eggert tripper for at komme i kamp – konkurrenten slubrer spilletiden i sig

Annonce