Ringkøbing

Successen blev lovlig stor: Cykler ikke tilladt på trampestien mellem ny bro over Heager Å og Vonå Engbro

Trampestien fra Heager-broen til Vonå Engbro. Som det fremgår af cykelsporene, er der en god grund til, at der nu er sat cykling forbudt-skilte op. Foto Poul Osmundsen.
Masser af mennesker har opdaget muligheden for at udforske Ringkøbings 'baghave' til fods og på cykel; så mange, at Ringkøbing Udviklingsforum nu må indskærpe nogle 'færdselsregler'.

RINGKØBING: En kæmpesucces!

Sådan kan man uden overdrivelse kalde den nye sammenhængende stiforbindelse fra Ringkøbing til Vonå Engbro og videre ud på Holmsland.

Lige siden stien forleden officielt blev indviet - ja, endda inden da - har den været flittigt brugt af fodgængere og cyklister.

Faktisk i sådan et omfang, at Hans-Christian Vestergaard, formand for Ringkøbing Udviklingsforum, der står bag stisystemet, nu føler sig nødsaget til at indskærpe nogle "færdselsregler".

- For det første har vi måttet sætte nogle cykling forbudt-skilte op ved trampestien, der fører ad diget fra den nye bro over Heager Å til Vonå Engbro; trampestien er forbeholdt fodgængere, siger han.

Dels fordi cyklerne kører jordbunden op, men i lige så høj grad for at undgå at opskræmme fuglelivet i området, understreger Hans-Christian Vestergaard.

Cyklisterne skal i stedet dreje til højre (hvis de kommer fra Ringkøbing) ved nordsiden af broen over Heager Å og følge den fint stenmelsbelagte sti, og derefter ud på J. Bjerg-Thomsens Vej, der er en grusvej til bil- og cykeltrafik.

Hvis de kommer fra Holmsland-siden, skal de selvfølgelig køre modsat.

Parkering forbudt

- Men det er også vigtig at understrege, at mens det er fint, at man går eller cykler ud ad Vesterhede, må man af hensyn til de private lodsejere i området ikke køre ned for enden af vejen og stille sin bil der, siger Hans-Christian Vestergaard.

- I stedet kan man enten køre ud ad Holstebrovej og dreje mod Voldbjerg og videre ud ad J. Bjerg-Thomsens Vej og parkere ved Vonå Engbro. Eller man kan køre mod Søndervig og ind på Søtangevej ved Adventuregolf, og så følge skiltene til Vonå Engbro og parkere der.

Som flere vandrere vist har opdaget, kan man i øvrigt udmærket komme på afveje i Ringkøbings "baghave", hvor der er masser af markveje og vindmølleveje, man kan forvilde sig ind på.

Det er også vigtig at understrege, at mens det er fint, at man går eller cykler ud ad Vesterhede, må man af hensyn til de private lodsejere i området ikke køre ned for enden af vejen og stille sin bil der,

Hans-Christian Vestergaard, formand for Ringkøbing Udviklingsforum.

Starter man på Torvet i Ringkøbing, kan man gå ned ad Torvegade, dreje til højre ad Enghavevej, til venstre ved Spillestedet Generator, hvorfra man følger stien til Naturkraft, understreger Hans-Christian Vestergaard.

Videre ud på Holmsland

Følg derefter stien gennem Naturkrafts område, hen forbi vindmøllevingen, og følg stien langs jernbanen, der via en tunnel fører under Vestre Ringvej.

Fortsæt derfra langs jernbanen til Holstebrovej (der her er en grusvej), og drej til venstre. Drej til højre for enden af vejen, og fortsæt ud ad Vesterby, og følg den, indtil du rammer asfaltvejen Vesterhede. Derefter fortsætter du bare ud ad Vesterhede, indtil du kommer til Verdens Ende og den nye bro og trampesti.

Kortet her viser, hvad vej du skal gå for at komme ad Ringkøbings nye stisystem. Start på Torvet i Ringkøbing, gå ad Torvegade, drej til højre ad Enghavevej, til højre ved spillestedet Generator, til Naturkraft, følg stien gennem Naturkraft, under Vestre Ringvej til Holstebrovej, drej til venstre, til højre ad Vesterby, følg Vesterby til asfaltvejen Vesterhede og følg denne til Verdens Ende. Ringkøbing Udviklingsforum.

- Her kan du lave en sløjfe, og gå tilbage til Ringkøbing. Starter du ved Naturkraft er turen fire kilometer hver vej. Starter du på Torvet, er den cirka 12 kilometer, siger Hans-Christian Vestergaard.

I øvrigt er der nogle, der fejlagtigt er kørt ned ad Heager Engvej - en stikvej til Holstebrovej lidt længere nord for Ringkøbing - for at komme ned til den nye bro.

- Men den vej kan man altså ikke komme til broen, siger Hans-Christian Vestergaard.