Annonce
Indland

Storleverandør til dansk sangskat er gået bort

Lars E Andreasen/Ritzau Scanpix
Ida From, der sammen med sin mand Bent From, gennem årtier var storleverandør af sange og revytekster, er død.

Ophavskvinden til sangklassikeren "To lys på et bord" er død. Ida From, som hun hedder, blev 82 år.

Hun sov stille ind søndag, oplyser familien til Ritzau.

Sammen med sin mand, Bent From, skrev hun over 1000 viser samt et hav af revy- og reklametekster.

Førnævnte klassiker blev fremført af Otto Brandenburg ved Dansk Melodi Grand Prix i 1960.

Det blev i parentes bemærket blot til en sidsteplads. Men sangen blev alligevel en ørehænger i eftertiden.

"Frommerne", som forfatterparret blev kaldt, skrev de fleste tekster sammen og satte begge deres navne på.

From-navnet på en tekst var i mere end 40 år et kvalitetsstempel.

Det var ikke kun "baggårdspumaen" Otto Brandenbrug, der nød godt af parrets sproglige opfindsomhed og rim.

Parret lavet også en fordanskning af "We're Gonna Go Fishin", der blev til hittet "Ta' med ud og fisk", som Gitte Hænning udødeliggjorde i 1962.

Samme år opførte Osvald Helmuth parrets tekst til "Tyve tønder land", der senere blev en af Helmuths mest populære.

Et andet nationalikon, Dirch Passer, havde desuden en af sine folkekære roller i filmen "Støv for alle pengene", som parret skrev manuskript til.

Det blev også til tusindvis af revytekster i årenes løb til en række af de største revyer herhjemme som for eksempel Cirkusrevyen og Nykøbing F. Revyen.

Som den institution i dansk revy, parret endte med at blive, var det helt naturligt, at de også havde en afgørende finger med i spillet, da "Morskabs-museet" - det senere "Revymuseet" - slog dørene op i 1993.

Bent From døde i 1999.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce