Annonce
Biler

Storladen ny Octavia folder sig ud

Den nye Skoda Octavia vokser en smule og får en mere selvsikker attitude. De smalle lygteåbninger giver mulighed for de avancerede full LED-matrix forlygter. Foto: Skoda
Skoda Octavia vokser i den nye generation, som kan fås med en stribe avanceret sikkerhedsudstyr og lanceres som plug-in-hybrid.

Hvis du synes, at den nye Skoda Octavia ser stor ud, så er der noget om snakken.

Den helt nye generation er nemlig blevet mere voksen på alle fronter. Det gælder ikke alene på mål, men også hvad angår udstyr.

Her er masser af højteknologisk udstyr, der bringer Octavia helt på linje med lidt finere fætre som VW Golf og VW Passat fra Wolfsburg.

Tag bare muligheden for head-up-display med skiltegenkendelse, massageforsæder, infotainment-system, der kan styres med håndbevægelser og avancerede full LED-matrixforlygter, som målretter lyset meget præcist.

På udstyrsfronten er der nu også mulighed for et nyt og mere brugervenligt digitalt cockpit, nye centrale storskærme på op til 10,25 tommer og trezonet klimaanlæg.

Annonce

Bedre sikkerhed

En række nye sikkerhedssystemer kan fås til Octavia. Ud over ”Collision Avoidance Assist”, som hjælper på undvigemanøvren ved risiko for kollision, ”Turn Assist”, der advarer og bremser bilen ved trafik forfra eller bagfra ved venstresving, ”Exit Warning”, som advarer mod at åbne sidedøren, hvis der kommer cyklister, og ”Traffic Warning”, der advarer mod stop i trafikken, er der også andre tiltag.

Det gælder ”Predictive Cruise Control”, som bygger på den adaptive fartpilot og bruger kameraet i forruden og navigationsanlægget til at vogte sving samt fartgrænser og tilpasse farten.

Men også ”Side Assist”, der bygger på ”Blind Spot Detect”, og kan opdage og advare mod køretøjer op til 70 meter bag bilen, mod ellers 20 meter.

Hjælper med at undvige

Overflødighedshornet af udstyrsnyheder gælder også på sikkerhedsfronten, hvor der er mulighed for et nyt sikkerhedssystem som ”Collision Avoidance Assist”, som øger ratudslaget og dermed hjælper undvigemanøvren ved risiko for kollision.

Et andet system er ”Turn Assist”, der advarer og bremser bilen, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Her findes også ”Exit Warning”, som advarer mod at åbne sidedøren, hvis der kommer cyklister, og ”Traffic Warning”, der advarer mod stop i trafikken. Ovenstående er dog i udstrakt grad ekstraudstyr. Men det danske udstyrsniveau kendes endnu ikke.

Skoda holder dog stadig fast i det helt lavpraktiske for kunderne, der ikke snydes for en paraplyholder, som her er placeret i venstre fordør.

Det står også klart, at Octavia stadig er en meget rummelig bil. Modellen er vokset med et par centimeter i længde og bredde, mens akselafstanden holder målene. Det betyder dog i alle tilfælde, at der er mere plads på især bagsædet og i bagagerummet, hvor stationcaren, Combi, udvider sig med 30 liter, så der nu er helt 640 liter at gøre godt med, hvilket er ny rekord i klassen.

Klarer 55 kilometer på strøm

På motorsiden er der nu mulighed for en plug-in-hybrid, som kan lades op i elnettet.

Her spiller en 1,4-liters benzinmotor på 156 hk sammen med en elmotor på 75 kW, hvilket giver en systemydelse på 204 hk i bilen. Med et batteri, der har en kapacitet på 13 kWh, kan den køre op til 55 kilometer på ren strøm efter WLTP-skalaen.

Octavia kommer i flere modeller som mild hybrid. Det gælder en 1,0-liters motor med 110 hk og en 1,5-liters motor med 150 hk.

Skoda har dog endnu ikke opgivet brændstofværdierne for motorerne, der også lanceres med samme ydelser uden hybridteknologien. Her følger også en 2,0-liters benzinmotor på 190 hk, der spiller sammen med firehjulstræk og DSG-automatgear.

DSG-automatgearet er en nyhed i sig selv. Her bruger Skoda for første gang ”shift by wire”-teknologi, hvor alt forgår elektronisk. Det er et system, der også kommer i den nye Golf. Det betyder, at den traditionelle gearvælger er afløst af en lille paddle mellem forsæderne.

På dieselfronten lancerer Skoda en ny generation af 2,0-liters EVO-motorer, der udleder 80 procent mindre NOx på grund af ny katalysator-teknologi. De kommer med ydelser på 115 hk, 150 hk og 200 hk.

Den nye Skoda Octavia lander herhjemme til næste sommer.

Danske priser kendes endnu ikke.

Modellen kan nu fås en mere omfattende digital instrumentering, hvor der kan swipes på den central skærm på op til 10 tomme. Biler med DSG-gear har nu et joystick-gearskifte. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce