Annonce
Udland

Wammen underskriver EU-plan for flyafgift - men støtter ikke

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tyskland og Frankrig er blandt ni lande, som beder EU-Kommissionen se på flypriserne i nyt forslag.

Passagerer skal i højere grad betale for den forurening, som de bidrager til, når de rejser med fly. Klimaaftrykket skal afspejles i billetprisen.

Det fremgår af en erklæring fra ni EU-lande, herunder Danmark, som er underskrevet torsdag. Det er en direkte opfordring til EU-Kommissionen om at præsentere forslag, der vil bringe prisen på flyrejser op.

- Sammenlignet med andre transportformer er flytrafik ikke prissat tilstrækkeligt, hedder det i erklæringen fra de ni lande.

Danmark er medunderskriver. Finansminister Nicolai Wammen (S), som har underskrevet dokumentet på Danmarks vegne, er imidlertid ikke klar til at støtte flyafgifter.

- Vi (regeringen, red.) har ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til, hvad de bedste virkemidler kan være, siger Wammen umiddelbart før underskriftceremonien i Bruxelles.

Han bekræfter også, at regeringen ikke med dette tilslutter sig flyafgifter. Men han har noteret sig, at "flere danske partier" støtter idéen.

Han lægger i stedet vægt på, at regeringen med initiativet ønsker, at EU-Kommissionen skal se på, "hvordan man bedst" kan bringe CO2-udledningen ned, som er baggrunden for forslaget.

- Det synes vi, er et godt initiativ. Det er derfor, at jeg bakker op om det, og det er derfor, at jeg nu går op og er en del af det, siger Nicolai Wammen.

Det fremlægges klart i erklæringen, at udledningen af blandt andet CO2 fra flyrejser skal afspejles i prisen. Det er, som det fremgår, ikke tilfældet i dag.

Landene sætter fokus på, at mellem to og tre procent af den globale CO2-udledning skyldes flytrafik. Desuden påpeger de, at flyrejser også har andre negative effekter som støj og luftforening.

I rækken af argumenter indgår, at internationale flyrejser i dag hverken er pålagt punktafgifter eller moms.

Der mangler koordinering, mener initiativtagerne, hvis man skal begrænse flytrafikkens påvirkning af klimaet.

- Vi opfordrer EU-Kommissionen til at præsentere et forslag til et EU-initiativ om flypriser, skriver de ni lande i erklæringen.

En række EU-lande, herunder flere af de underskrivende lande, har allerede indført afgifter.

- Vi mener, at en bedre koordinering af prisen for luftfartens negative effekter kan sikre, at den, som forurener, betaler en mere rimelig pris for brugen af flytransport, hedder det i erklæringen.

De øvrige underskrivere er ministre fra Tyskland, Frankrig, Italien, Holland, Sverige, Belgien, Bulgarien og Luxembourg.

Holland har taget initiativ til erklæringen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Vil Socialdemokratiet skabe et Danmark i ubalance?

Læserbrev: Det glæder mig, at Socialdemokratiet efter massivt pres fra befolkningen og samtlige af folketingets partier har droppet planerne om at skære millioner i støtten til landets fri- og privatskoler. Det betyder, at ni skoler i Midtjylland kan ånde lettet op – for de planlagte besparelser ville have tvunget dem til at lukke og slukke. At det ikke sker, er en kæmpe gevinst for de små sogne, som er dybt afhængige af skolernes overlevelse. Desværre er Socialdemokratiets ambitioner om at skade landdistrikterne ikke lagt helt i graven. Det gælder flere centrale områder, hvor Venstre har kæmpet for et Danmark i bedre balance. En af disse er bredbåndsdækningen. For selvom, at Danmark er en af de mest digitaliserede samfund i verden, kan udviklingen ikke mærkes i alle dele af landet. Venstre arbejder derfor hårdt for en tidssvarende og tilgængelig digital infrastruktur i hele Danmark. Med vores ambitiøse bredbåndspulje har vi fra 2016-2018 givet tilskud til hurtigere internet til mere end 12.000 danske adresser – heraf 2.070 i Midtjylland. Målet var de tyndt befolkede områder, hvorfor det var helt naturligt at over 98 pct. af adresserne var i landzoner, sidst bredbåndspuljen blev uddelt. Disse initiativer var strengt nødvendige, da vi overtog regeringsmagten i 2015, hvor den afgåede socialdemokratiske regering havde overset området. Det samme gør sig gældende nu, hvor den nye socialdemokratiske regering ikke viderefører vores succesfulde bredbåndspulje i deres finanslovsforslag for 2020. Det bekymrer mig oprigtigt. For det er ikke rimeligt, at nogle danskere har begrænset adgang til eksempelvis kontakt med det offentlige eller en arbejdsdag hjemmefra. Ej heller skal forældre i landdistrikterne have flakkende internetforbindelse, når de logger på skolernes kommunikationsplatform Aula. Torsdag indkaldte Venstre Klima- Energi- og Forsyningsministeren Dan Jørgensen til samråd for at høre, hvordan ministeren vil sikre bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet. Ministeren blev irriteret over, at vi kigger ham over skulderen. Men det er vi jo nødt til. For tænk sig, hvad der kunne være sket, hvis vi ikke havde kigget Børne- og undervisningsministeren over skulderen i debatten om friskolerne. Der tegner sig et mønster i Socialdemokratiets politik, som desværre ikke stopper ved friskolerne og bredbåndsdækningen. Venstre har gennemført en fødevare- og landbrugspakke, som udover at sikre landbruget gode rammevilkår, øger væksten og arbejdspladserne. Jeg er stolt af dansk landbrug, som er et af de mest klima- og miljøeffektive i EU, og jeg ved, at vi kan blive endnu bedre. Det skal vi arbejde sammen for at sikre. Men det er ikke den rigtige løsning at tilbagerulle fødevare- og landbrugspakken, som flere af regeringens støttepartier peger på. Strengere regulering vil tvinge produktionen til udlandet og i sidste ende ikke gøre noget godt for hverken klimaet eller de jobs i fødevareindustrien. Det undrer mig, hvis Socialdemokratiet vil ændre Venstres fødevare- og landbrugspakke, og dermed risikere danske arbejdspladser i landdistrikterne. God infrastruktur gør ligeledes livet lettere for borgerne i landdistrikterne. Det kan være hæmmende for både vækst og velfærd, når kollegerne eller mor og far er fastlåst i trafikken. Derfor prioriterede Venstre at investere i flere og bedre veje, da vi sidst sad i regering. Vi afsatte penge til at lukke motorvejshullerne om Herning og udvide både rute 15 til Ringkøbing og rute 34 til Skive. Det ærgrer mig, at Socialdemokratiet har sat området helt på standby. Samtidigt prioriteres flere dyre jernbaneprojekter, som man langt fra får glæde af i alle dele af landet. På denne baggrund bliver vi nødt til at spørge: Hvad har Socialdemokratiet tænkt sig at gøre for at forhindre et Danmark i ubalance?

Skjern For abonnenter

Sammenlægning af andelskasser: Faster Andelskasse beholder styrkeforholdet - og har tjekket bøgerne efter

Skjern

Faster Andelskasse skal sammenlægges med københavnsk pengeinstitut

Annonce